۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۱۷۱۱۹۷
جامعه شناس مراکشی:

دینامیک خاص قرآن «یقین» و یکتایی خداوند را تقدس می بخشد

خبرگزاری رسا ـ جامعه شناس مراکشی تأکید کرد که دینامیک خاص قرآن، یقین و یکتایی خداوند را تقدس می بخشد.
فيليپ ديريبارن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، فیلیپ دیریبارن، جامعه شناس مراکشی فارق التحصیل از دانشگاه پاریس در مقاله ای تحت عنوان «اسلام و دموکراسی» می نویسد: اسلام پدیده ای کهنه نیست که با مدرنیزاسیون تضاد داشته باشد بلکه اسلام همواره با افکار معاصر در هر قرن تطبیق داشته است و همواره می تواند به برای همه کشورها اعم از سرمایه داری، جمهوریت ها و کشورهای اسلامی برنامه ارائه کند.


این جامعه شناس بعد از تجربه فرضیه های مختلف دریافت که دینامیک خاص قرآن «یقین» و یکتایی خداوند را تقدس می بخشد و همین اصلی می شود برای پیشروی در همه زمینه های فردی و اجتماعی تا در نهایت گفتگوها و تصمیمات با مورد توجه قرار دادن ضعفا اتخاذ شود.


بنابر مسیحیتی که «مارسل گوشه» ترسیم کرده است این دین «دین خروج از دین برای ورود به دین دیگر است» اما اسلام به عنوان دین اکمل همچنان دین تلاش دائمی برای تحقق پیام اولوهیت است.


فیلیپ دیریبارن خاطرنشان می کند که جهان دروغگو هیچ شناختی از ارزش های اسلام ندارد و همواره در پس تبلیغات ضد اسلامی به برتری اسلام بر همه تردیدها و شک ها اعتراف کرده است و از سویی اسلام جامعیت خود را به غرب تکه پاره نشان داده است.


متفکران مسلمان ریزبین همواره اظهار کرده اند که سنت های اسلامی همواره بر سنت های غربی غالب بوده است و ارزش گزاری اسلام برای انسان به مراتب بهتر از حقوق فردی ای است که غرب برای انسان تجسم می کند.


فیلیپ دیریبارن، غرب را به اتخاذ نگرشی استعمارگر درباره جهان و درباره ازادی و دموکراسی محکوم می داند.


در برابر این جوامع، جامعه اسلامی با ساختاری منسجم عمل می کند، به طور مثال مساله حلال در برابر قوانین انحلال پذیر غرب یکی از نمودهای موفقیت اسلام در برابر مدرن گرایی غرب است./982/ب101/د

ارسال نظرات