۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۵۰۱۵۲
رییس جامعه المصطفی‌العالمیه:

تمدن سازی اسلامی لازمه تداوم گفتمان انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی‌العالمیه با اشاره به گفتمان‌های متقابل با انقلاب اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد باید در جهت ساخت تمدن اسلامی تلاش کنیم.
تمدن سازی اسلامی لازمه تداوم گفتمان انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی‌العالمیه، روز گذشته در نخستین همایش ملی نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی در دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به این که تعامل حوزه و دانشگاه باید فراملی و نقش نخبگان در هندسه قدرت جهانی بازتعریف شود، گفت: قبل از پیدایش انقلاب اسلامی رقابت کلانی بین اسلام و دیگر ایدئولوژی‌ها و مکاتب فکری برقرار بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی هندسه معرفتی جهان دچار دگرگونی و تحول شد.

وی اظهار داشت: در ایران گفتمانی به نام اسلام و انقلاب اسلامی جریان و تداوم دارد اما در مقابل آن گفتمان‌های مختلفی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی اسلام غیرسیاسی را از جمله گفتمان‌های در تقابل با انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: این یک گفتمان غیرسیاسی است که نگاه انقلابی و تمدنی در آن وجود ندارد.

رییس جامعه المصطفی‌العالمیه از گفتمان لیبرالیستی و سکولاریستی به عنوان گفتمان دیگری که با انقلاب اسلامی در تقابل است یاد کرد و ابراز داشت: این گفتمان حاوی اسلام با رویکرد جدید منهای دست‌مایه‌های تمدنی است که در برخی از کشورهای اسلامی به سطح قدرت نزدیک شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که انقلاب اسلامی یک رقابت معرفتی و فکری است اظهار داشت: اسلام متحجرانه و تکفیری از دیگر گفتمان‌های متقابل با انقلاب اسلامی است.

وی همچنین با بیان این که اسلام سیاسی و معتدل از دیگر گفتمان‌های متقابل با انقلاب اسلامی و امروز در حال نزدیک شدن به سطح قدرت است، تصریح کرد: در این شریط جدید و پیچ تاریخی که امت اسلام باید به سمت بازیافت تمدن حرکت کند، حوزه و دانشگاه باید نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که نخبگان باید به سمت بازمهندسی تمدن اسلامی حرکت کنند اظهار داشت: گفتمان‌های متقابل با انقلاب اسلامی باید شناخته و مورد بررسی قرار گیرند.

رییس جامعه المصطفی‌العالمیه با اشاره به این که انقلاب اسلامی دارای توانایی‌های فوق‌العاده‌ای است عنوان داشت: عقلانیت یکی از آن توانایی‌ها است به‌طوری‌که انقلاب اسلامی از یک دورن‌مایه فکری و فلسفی برخودار است که در تفکر اسلامی ما تجلی پیدا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حوزه اخلاق و عرفان عملی اسلامی و نظام فقهی را از دیگر توانایی‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: نظام فقهی انقلاب اسلامی قابل بازسازی با ادبیات روز است.

وی همچنین از سوژه‌های حماسی اسلام به عنوان توانایی دیگر انقلاب اسلامی نام برد و افزود: حادثه عاشورا از سوژه‌های حماسی اسلام است که قابلیت ایجاد شور را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که نگاه امیدوارانه به آینده و وجود تجربه از دیگر توانایی‌های انقلاب اسلامی است عنوان داشت: بیداری اسلامی قطعا ناشی از گفتمان انقلاب اسلامی است.

 رییس جامعه المصطفی‌العالمیه با بیان این که گفتمان‌های متقابل با انقلاب اسلامی از سوی قدرت‌های جهانی پشتیبانی می‌شوند اظهار داشت: اسلام تکفیری و گفتمان لیبرالیستی دو گفتمان متناقض هستند اما استکبار برای این که اسلام حماسی را از بین ببرد، از آنها حمایت می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که برای تداوم گفتمان انقلاب اسلامی باید آن را به تمدن تبدیل کنیم ابراز داشت: این مطلب مورد تأکید مقام معظم رهبری است و در سخنان امام خمینی(ره) هم وجود دارد که در این راستا فقه باید در برخورد با مسائل جدید دامنه پیدا کند و توقف در قبل نمی‌تواند ما را به اسلام ناب سوق بدهد.

وی ادامه داد: در راستای تمدن سازی اسلامی دانشگاه باید خود را بازسازی کند و با مساعدت حوزه تولیدات جدید داشته باشد که این تولیدات باید به فناوری تبدیل شود و بعد به ساختارسازی بپردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تولید سبک زندگی را گام بعدی در تمدن سازی اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد باید در جهت ساخت تمدن اسلامی تلاش کنیم و اقدامات مربوط به آن را مورد توجه قرار بدهیم./956/پ201/ب

ارسال نظرات