۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۴۹۶۰۲
معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی:

جهت‌گیری پژوهش در حوزه باید به سمت ساخت سبک زندگی اسلامی باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ره) با تبیین ضرورت ساختن جامعه و تمدن اسلامی اظهار داشت: سبک زندگی افراد در تمدن اسلامی از موضوعات مهمی است که جهت‌گیری پژوهش در حوزه علمیه باید به سمت آن باشد.
پژوهش

حجت الاسلام روح‌الله کریمی، معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که هدف نهایی اسلام ساختن انسان خدا گونه و به فعلیت رساندن مقام خلیفة‌الله است ابراز داشت: برای رسیدن به این مقام، ساختن تمدن اسلامی به عنوان هدف متوسط و ساختن جامعه اسلامی به عنوان هدف نزدیک مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای رسیدن این سه هدف، باید به ساحت و شؤون همه آن‌ها بپردازیم و وقتی یکی را رها کنیم دو تای دیگر معطل می‌ماند زیرا مانند بسته کاملی هستند که اگر جای یکی از آن‌ها خالی باشد به بقیه آسیب می‌رسد.

تولید علم دینی از پیش‌شرط‌های رسیدن به جامعه و تمدن اسلامی

حجت الاسلام کریمی اسلامی کردن علوم انسانی و تولید علم دینی را از پیش‌شرط‌های رسیدن به جامعه و تمدن اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: علم فقه در حوزه با جدیت پیگیری می‌شود اما باید به آن رویکرد تمدنی داده شود.

جهت‌گیری پژوهش در حوزه باید به سمت ساخت سبک زندگی باشد

معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) خانواده را مهم‌ترین سلول تمدن اسلامی خواند و عنوان داشت: سبک زندگی افراد در تمدن اسلامی از موضوعات مهمی است که جهت‌گیری پژوهش در حوزه علمیه باید به سمت آن باشد.

تأثیر جامعه اسلامی در تکامل انسان

وی در ادامه‌ این مطلب با تأکید بر این که جهت‌گیری پژوهش در حوزه به سمت چنین موضوعاتی، منجر به ساخت جامعه و تمدن اسلامی می‌شود بیان داشت: انسان به تنهایی می‌تواند به مقام خلیفة‌اللهی برسد اما اسلامی شدن جامعه تأثیر بسزایی در آن دارد و انسان در آن جامعه راحت‌تر می‌تواند به تکامل نهایی خود برسد.

حجت الاسلام کریمی با بیان این که جهت‌گیری پژوهش در حوزه باید در ذیل این اهداف طراحی شود گفت: تحقیقات را می‌توان در دو رویکرد معرفتی و علمی، کاربردی انجام داد که جهت معرفتی شامل هستی و نیستی و ناظر بر مبانی و جهت علمی، کاربردی به جنبه‌های عملی زندگی انسان دلالت دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در توضیح این مطلب گفت: بعد از این که انسان را از نظر معرفتی شناختیم، نوبت به ورود به جنبه‌های عملی زندگی او می‌رسد مانند این که چطور می‌توان یک انسان بیمار را درمان کرد.

آغاز پژوهش‌های کوچک از سال اول تحصیل در حوزه

وی ورود به فعالیت‌های پژوهشی از سال اول تحصیل در حوزه علمیه را ضروری ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر طلاب دیر دست به قلم شوند، انجام فعالیت‌های پژوهشی سخت‌تر می‌شود.

حجت الاسلام کریمی عنوان داشت: طلاب مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از سال اول پژوهش‌های کوچک را آغاز می‌کنند به طوری که امسال مقالات برخی از طلاب پایه دوم از پایه‌های چهارم و پنجم هم قوی‌تر بوده است.

تبیین مبانی و اصول وظیفه حوزه علمیه

معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) وظیفه حوزه را در ابتدا تبیین مبانی و اصول دانست و ابراز داشت: مبانی به هست و نیست و اصول به بایدها و نبایدها مربوط می‌شود و این را باید از قرآن، روایات ، فلسفه اسلامی و علومی از این قبیل اخذ کرد که این نقشه راه ما در همه علوم است.

تکنولوژی هم قابلیت اسلامی شدن دارد

وی با تأکید بر این که تکنولوژی هم قابلیت اسلامی شدن دارد بیان داشت: ارزشی یا غیر ارزشی بودن تکنولوژی از قرآن و روایات قابل برداشت است به این معنا که در بیان قرآن هر چیزی که به انسان و طبیعت لطمه بزند مذموم و ضد ارزشی است و همچنین اگر دانشگاه بخواهد در زمینه تکنولوژی اسلامی پیشرفت کند باید به مبانی اسلامی که در حوزه علمیه پیگیری می‌شود توجه کند.

حجت الاسلام کریمی با بیان این که در یک سری از علوم حوزه باید به طور مستقل وارد شود و به تولید علم بپردازد گفت: نباید جوری کار کنیم که بعد از پنجاه سال ببینیم فقط دستاوردهایی نصیب ما شده که غربی‌ها به آن‌ها رسیدند اما اگر جایگاه پژوهش در حوزه و دانشگاه تعریف شود و هرکدام بر اساس همان جایگاه فعالیت کنند این‌طور نمی‌شود.

ضرورت توجه به تمدن سازی اسلامی در پژوهش‌های حوزوی

معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بی‌توجهی به تمدن سازی اسلامی را از جمله ضعف‌های پژوهش حوزوی دانست و ادامه داد: برخی از پژوهش‌ها هم ناظر به منابع دست اول اسلامی نیست به این معنا که شخصی زحمت کشیده و پژوهشی را انجام داده و سپس همان را به قالب‌های دیگر می‌برند که چنین پژوهشی منجر به تولید علم نمی‌شود.

وی مهارت‌های پژوهشی در حوزه را ضعیف ارزیابی کرد و ابراز داشت: البته در زمینه تقویت مهارت‌های پژوهشی طلاب گام‌های خوبی برداشته شده و کارهای قوی انجام شده اما کفایت نمی‌کند.

مواد خام علمی فراوان از نقاط قوت پژوهش‌های حوزوی

حجت الاسلام کریمی وجود مواد خام علمی فراوان را از نقاط قوت پژوهش‌های حوزوی دانست و عنوان داشت: حوزه علمیه با استفاده از این ظرفیت می‌تواند تولیدات علمی بسیاری داشته باشد به طوری که باید گفت 110 جلد بحارالانوار به تمام منابع دست اول غربی که بعد از رنسانس به وجود آمد ارجح است.

تولید علم با رویکرد بحارالانوار

معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با تأکید بر این که باید با رویکرد بحارالانوار به تولید علم بپردازیم اظهار داشت: به چنین ظرفیت‌هایی آن قدری که باید توجه نمی‌شود و ما از قله‌ای که باید به آن برسیم فاصله داریم.

وی بیان داشت: در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) طوری برنامه‌ریزی شده که هر آنچه طلاب از علوم اسلامی نیاز دارند، تحصیل کنند و این‌طور نباشد که فقط تمرکز روی ادبیات عرب باشد بلکه قرآن و روایات جزو دروس مهم قرار می‌گیرد به طوری که در سال‌های آینده طلاب پایه‌های پنجم و ششم درس معرفت نفس هم خواهند داشت.

حجت الاسلام کریمی با اشاره به این که طلاب این مدرسه بعد از هر ساعت آموزشی، یک ساعت کلاس کاربردی درباره همان درس را می‌گذرانند، گفت: در این کلاس‌ها کاربردی کردن علوم مورد توجه است.

معاون پژوهش حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) عنوان داشت: ورزش و تغذیه طلاب زیر نظر متخصصان است که تغذیه آن‌ها با رویکرد طب سنتی و تا اندازه‌ای طب جدید پیگیری می‌شود.

وی در خاتمه سخنان خود، خوشنویسی، نقاشی و طراحی را بخشی از هنرهایی عنوان کرد که طلاب مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به آن‌ها می‌پردازند./956/ ت301/ن

ارسال نظرات