۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۱۴۲۴۰۰

برنامه‌های بعثه مقام معظم رهبری برای دیپلماسی حج

خبرگزاری رسا ـ معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری با تشریح دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مناسک حج، از امضای تفاهم نامه هایی با روسیه، ترکیه، اندونزی و کشورهای عربی برای ارائه خدمات حج خبر داد.
محمدرضا باقري معاون بين الملل بعثه

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری با تشریح دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مناسک حج، از امضای تفاهم نامه هایی با روسیه، ترکیه، اندونزی و کشورهای عربی برای ارائه خدمات حج خبر داد.

محمدرضا باقری درباره جزئیات پیاده سازی دیپلماسی حج ایران، گفت: معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری در زمینه‌ی دیپلماسی حج برنامه‌‌های مفصل و هدفمندی را آغاز کرده است.

معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری از امضای تفاهم ‌نامه حج بین جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورها همچون ترکیه و روسیه خبر داد و افزود: این یک واقعیت است که بسیاری از کشورها که زائر به عربستان اعزام می‌کنند، در زمینه‌ی امور اجرایی تبحر لازم را ندارند و حتی اصول کارهای اجرایی حج را نمی‌دانند.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه ایران در این زمینه به تجربه و تخصص ویژه‌ای دست یافته‌ است، اظهار داشت: بعثه جمهوری اسلامی ایران آمادگی ارائه تجربیات حج خود را به سایر کشورهای اسلامی دارد.

معاون اسبق وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه بعثه مقام معظم رهبری تاکنون کارگاه‌هایی آموزشی در زمینه حج برگزار کرده و درباره‌ مسائل مختلف از جمله مساله‌ی مهم آموزش اقداماتی را در دستور کار قرار داده است، بیان کرد: در بعثه‌ مقام معظم رهبری تاکنون بیش از 800 عنوان کتاب چاپ شده که ترجمه‌ی بخشی از آن را آغاز کرده‌ایم و را در اختیار سایر کشورهای اسلامی قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی مسلمانان روسیه برای استفاده از برخی کتب آداب حج ایران، تبیین کرد: در این باره کتابی ترجمه شده و در اختیار بعثه روسیه قرار گرفته است.

باقری افزود: علاوه‌ بر روسیه، با کشورهای دیگری مسلمان جهان همچون ترکیه، اندونزی و کشورهای عربی، هماهنگی و تعاملاتی ایجاد شده است، تاکید کرد: بر این اساس برای این کشورهای اسلامی کارگاه‌های آموزشی حج برگزار می‌شود و ترجمه‌ آثار را به زبان‌های مختلف در اختیار این کشورها قرار داده می‌شود.

معاون امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری همچنین در تشریح بیشتر فعالیت‌های دیپلماسی حج ایران، افزود: فعالیت‌های معاونت بین‌الملل بعثه، قبل، حین و بعد از موسم حج در طول سال ادامه دارد، علاوه بر حج تمتع، در عمره و امور عتبات نیز این فعالیت‌ها جریان دارد.

این مقام مسؤول یکی از فعالیت‌های معاونت امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری را برگزاری همایش‌های بین‌المللی عنوان کرد و گفت: تعدادی از این همایش‌ها پیش از موسم حج در کشورهای مختلف برگزار می‌شود ضمن آنکه امسال کنگره پزشکی حج هم با حضور 17 کشور در تهران برگزار شد.

به گفته وی در موسم حج سال جاری هم همایش‌هایی در مدینه و مکه با موضوع همایش منزلت زن و اهل بیت(ع)، همایش تقریب مذاهب اسلامی، قدس و ایرانیان خارج از کشور برگزار خواهد شد.در کنار این همایش‌ها چند نشست هم داریم که در قالبی کوچکتر برگزار می‌شوند.

یکی از این نشست‌ها، نشست نخبگان است که سال گذشته موضوعش جوانان و آینده‌ی اسلام بود. همه‌ی این نشست‌ها و همایش‌ها هم با حضور حداکثری، متنوع و هدفمند زائران و حاجیانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود./917/د102/ن

ارسال نظرات