۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۱۱۱۲۲
در مراسم احیای شب قدر مطرح شد؛

انتقاد آیت الله حسینی بوشهری از وضعیت حاکم بر فضای سیاسی کشور

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از وضعیت حاکم بر فضای سیاسی کشور انتقاد و عیب جویی از یکدیگر در فضای سیاسی را غیر اسلامی توصیف کرد.
آيت الله حسيني بوشهري آيت الله حسيني بوشهري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سحرگاه نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع شب زنده داران در حرم کریمه اهل بیت(ع) ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت امام علی(ع) به تبیین مناقب آن حضرت و فضلیت لیالی قدر پرداخت.

وی با اشاره به حیات معنوی انسان، راه های وصول به آن را تبیین کرد و با بیان اینکه حضرت علی(ع) نمونه انسان کامل است، ابراز داشت: انسان از دو زندگی مادی و معنوی برخوردار است، در زندگی مادی انسان با عناصر دنیای خاکی ارتباط دارد، اما حیات معنوی انسان با ارزش های الهی و ملکوتی مرتبط است.

امام جمعه قم گفت: آنچه مایه امتیاز انسان از حیوانات است، حیات معنوی است نه مادی، کمتر جامعه و مجموعه ای پیدا می شود که خود را نیازمند حیات معنوی نداند.

وی افزود: حتی مکاتب مادی و الحادی نیز به گونه ای خود را نیازمند حیات معنوی می دانند، منتهی تفاوت و درون مایه اصلی بین مکاتب الهی و مادی در این است که مکاتب الهی حیات خود را وابسته به امری نامحدود می دانند که این مساله در عین وابستگی نوعی وارستگی نیز محسوب می شود.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر ارزش ها و ملاکات معنوی را از انسان بگیریم، ارزشی برای او باقی نمی ماند، وابستگی به ذات کبریایی برای انسان ارزش می آورد و راه رسیدن به این حیات معنوی نیز توکل و توسل است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شب های قدر فرصتی برای رسیدن به حیات معنوی است، معرفت و شناخت و عمل را دو راه دستیابی انسان به حیات معنوی دانست و امام علی(ع) را مصداق اتم و اکمل حیات معنوی توصیف کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با استناد به روایتی از امام کاظم(ع) تصریح کرد: این امام همام می فرماید چهار علم را مقدمه برای عمل قرار ده، نخست اینکه خدا شناسی را ملاک عمل در زندگی فردی و اجتماعی قرار دهیم، دوم اینکه انسان قدردان نعمت های الهی باشد.

وی اضافه کرد: هنوز گویا متوجه نشده ایم بین خواست ما و خواست خدا چقدر تفاوت است، همیشه سخن از منیت به میان می آوریم، گویا در این وسط به قدری منیت ها سایه افکنده که خداوند تبارک و تعالی فراموش شده است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر را دارای آفات بسیار، ذکر و تصریح کرد: انسان باید مراقب باشد و بداند که چه اموری او را از صحنه خارج می کند.

وی ضمن هشدار نسبت به نقشه های دشمنان برای تزلزل اعتقادات جامعه و به ویژه نسل جوان بیان داشت: امروز دشمنان ما برنامه ریزی های زیادی دارند تا نسل جوان را به انحراف بکشند و پای آنان را از مساجد و اماکن مذهبی قطع کنند به گونه ای که حیات معنوی از جامعه و نسل جوان رخت بربندد.

آیت الله حسینی بوشهری، خداشناسی، طریق شناسی، دشمن شناسی و نعمت شناسی را از دیگر راه های رسیدن انسان به حیات معنوی دانست و ادامه داد: به هر میزان معرفت و شناخت ما نسبت به مسائل دینی و مذهبی بیشتر شود، عبادات ما با حال و هوای بهتری دنبال خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از فضای عیب جویی حاکم بر فضای سیاسی جامعه، ابراز داشت: چرا فضای سیاسی جامعه پر از عیب جویی از یکدیگر است، در این فضا به یکدیگر رحم نمی کنیم، آیا این فضا فضای اسلامی است؟

وی عیب جویی از دیگران را مذموم دانست و تاکید کرد: انسان قبل از اینکه به عیب جویی از دیگران بپردازد باید به خودش نگاه کند و بداند که چکاره است و اعمال و رفتار او با آموزه های دینی مطابق است یا خیر؟

آیت الله حسینی بوشهری شب های قدر را شب های امید به ذات اقدس اله توصیف کرد و افزود: در این شب ها نباید از درگاه خدا ناامید شد، چراکه این شب سال حیات معنوی انسان به شمار می آید و در این شب ها درهای رحمت الهی باز است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در روایتی آمده است که اگر کسی شب قدر بر او گذشت و آمرزیده نشد از رحمت خدا به دور است، اما کسانی که شب قدر را با راز و نیاز سپری می کنند گناهان آنها آمرزیده می شود. /924/پ201/ج
ارسال نظرات