۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۱۰۰۱۰
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(1)؛

راس مقام انبیا و اولیا عبودیت و بندگی خدا است

خبرگزاری رسا ـ با سخنرانی آیت الله موسوی جزایری در سلسله مباحث ولایت، جایگاه و مقام ائمه اطهار(علیهم السلام) در سیمای خوزستان تشریح شد.
آيت الله موسوي جزايري در سلسله مباحث ولايت، با سحرخيزان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در نخستین جلسه از سلسله مباحث ولایت که از صدا و سیمای مرکز خوزستان ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان پخش شد، به تبیین زیارت جامعه کبیره پرداخت و گفت: بیانی رسا تر و شرحی گویاتر از زیارت جامعه در اعتقادات ولایی ما وجود ندارد.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان، در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان آسمان علم و فقاهت در برابر بزرگی ائمه اطهار علیهم السلام زانو زده اند و بر زیارت جامعه شروح فراوانی را نگاشته اند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به تبیین فلسفه تکبیر ابتدای زیارت جامعه پرداخت و ابراز داشت: بنا برگفته میرزا محمدتقی مجلسی(مجلسی اول) این تکبیر برای تحکیم پایه اعتقادات دینی و ولایی است و بدانیم که مقام و فضایل ائمه اطهار علیهم السلام بسیار زیاد می باشد، ولی رأس مقام اولیاء و انبیاء الله عبودیت و بندگی خدا است.

امام جمعه اهواز، اضافه کرد: در برابر مقام ائمه اطهار(ع) نباید دچار غلو و بزرگی شویم و صفت خداوندی را به آنها نسبت دهیم؛ چراکه ائمه اطهار(ع) عبد صالح و پاکدامن خداوند هستند و صفت خدایی فقط مختص خالق یکتا می باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین مبنی بر این که «هلک فیه رجلان محب قال و مغرض قال»، بیان داشت: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند دو دسته درباره من به هلاکت رسیدند، کسانی که خیلی کینه دارند و دوستانی که غلو می کنند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، با بیان این که در دوران امیرالمؤمنین(ع) افراد زیادی صفت خداوندی را به ایشان نسبت می دادند، اذعان داشت: حضرت علی(ع) این افراد را بسیار نصیحت کرد ولی فایده ای نداشت که سرانجام افرادی که در ذکر جایگاه ایشان دچار غلو و بزرگی می شدند به دست امام علی(ع) به هلاکت رسیدند.

امام جمعه اهواز، با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) مبنی بر این که« یا علی فیک مثل من عیسی بن مریم ابغضته الیهود بهه امه و احبته النصاری فرفعته فوق قدره»، اظهار داشت: در دوران حضرت عیسی(ع) گروه هایی به مادر ایشان در حالی که زنی پاکدامن و معصومه بود تهمت زدند و افرادی که افراط و تفریط فراوان داشتند به حضرت عیسی(ع) صفت خداوندی نسبت دادند و در برابر مقام ایشان غلو کردند.

آیت الله موسوی جزایری، تصریح کرد: هدف رسول اکرم(ص) از ذکر این سخن به حضرت علی(ع) این است که در دوران زندگی حضرت علی(ع) افرادی یافت می شود که از روی کینه اهانت و عده ای دیگر از روی فرط دوستی در برابر جایگاه ایشان به غلو می افتند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در پایان سخنان خود با تأکید بر این که حضرت علی مکررا می فرمود«أنا عبد من عبید الله»، اظهار داشت: همواره حضرت علی(ع) بندگی خود نسبت به خداوند را اعلام می کرد./9461/پ202/ص
ارسال نظرات