۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۵۹۳۸۲۳
کارشناس مهدوی بیان کرد:

سرّ زیارت جمکران در سه‌شنبه شب‌ها

سرّ زیارت جمکران در سه‌شنبه شب‌ها
حجت الاسلام فوادیان گفت: بهترین متنی که برای توسل به حضرت حجت (عج) از سوی خود ایشان بیان شده، زیارت شریف آل یس در سه شنبه شب ها است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان» در پاسخ به این سوال که «چرا شب‌های سه شنبه در مسجد مقدس جمکران به حضرت حجت (عج) متوسل می‌شویم؟»، اظهار کرد: یکی از اماکن منتسب به امام زمان (عج) در ایران، مسجد مقدس جمکران است و، چون امام عصر (عج) در سه شنبه شبی مقارن با هفدهم ماه مبارک رمضان دستور ساخت این مسجد را به «حسن بن مثله جمکرانی» داده اند، از قدیم مرسوم است که سه شنبه شب‌ها منتظران به این مکان مقدس مشرف شده و به امام مهدی (عج) توسل می‌کنند.
 
کارشناس مهدوی در ادامه گفت:، اما این بدان معنا نیست که در دیگر روز‌ها مثل دوشنبه یا چهارشنبه نمی‌توان به حضرت بقیه الله الاعم (عج) متوسل شد چراکه ایشان امام همه لحظات زندگی ما هستند.

وی اضافه کرد: برای مثال زیارت عاشورا مخصوص روز عاشورا است، اما در همه ایام سال مداومت بر آن توصیه شده یا آنکه در احوالات یکی از علمای قم نوشته شده ایشان هر روز مناجات سحرگاه رمضان یعنی دعای ابوحمزه ثمالی را می‌خوانده است.

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه ائمه معصوم (ع) راه صحبت با خدا را از طریق دعا‌ها به ما یاد داده اند، تصریح کرد: این راه هم به سحر ماه مبارک رمضان، یا سه شنبه شب و ... منحصر نمی‌شود بلکه همیشه می‌توان از این مسیر با خدای متعال در ارتباط بود و با او انس داشت.

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: اگرچه برای توسل به محضر امام زمان (عج) نیز در برخی منابع، زمان و مکان خاصی توصیه شده، اما این بدان معنا نیست که صرفاً در آن زمان و مکان می‌توان به ایشان متوسل شد بلکه ارتباط با قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان (عج) فرازمانی و فرامکانی است.

وی درباره بهترین شیوه برای توسل به محضر امام مهدی (عج)، بیان کرد: بهترین متنی که برای توسل به حضرت حجت (عج) از سوی خود ایشان بیان شده، زیارت شریف آل یس است. اگرچه در سیره بزرگان و بسیاری از علاقمندان ایشان سفارش خاص به آن شده، اما باز هم این بدان معنا نیست که حتما باید متن عربی را برای توسل به ایشان بخوانیم چراکه ممکن است شخصی در اروپا یا آمریکا فارسی یا عربی نداند، اما بخواهد به حضرت (عج) متوسل شود و می‌تواند.

حجت الاسلام فوادیان ابراز کرد: امامان معصوم (ع) از درون سینه‌ها و افکار ما آگاه هستند لذا در هنگام توسل به محضرشان، می‌توان با زبان دل و آنگونه که ممکن و راحت است به آن‌ها توسل کنیم؛ این درباره ارتباط با خدا (جز نماز که باید عربی خوانده شود) صادق است.

وی درباره برکات توسل به محضر امام عصر (عج) بیان کرد: نخست آنکه با این توسل ما به فقر ذاتی خود پی می‌بریم و بیش از پیش به اینکه خدای قادر متعال بر هر چیز توانا است، پی می‌بریم. اینکه خداوند بین ما و خود رابطه و واسطه‌هایی قرار داده که علم و معرفت به این وسائل، دومین خاصیت توسل است.

کارشناس مهدوی ادامه داد: علاوه بر این، با توسل جنبه‌های مختلف اخلاقی در ما رشد می‌کند چنان که از کبر دور می‌شویم، چون فقط آن‌ها که مستکبرند به درگاه الهی دعا نمی‌کنند، در حالی که ائمه (ع) از همه بیشتر اهل دعا بوده اند.

وی با بیان اینکه ائمه (ع) وسیله توکل ما به خدای متعال هستند، خاطرنشان کرد: در این میان امام مهدی (عج) به عنوان تنها معصومِ حی، کسی است که ما را می‌بیند و حاضر و ناظر بر اعمال ما است لذا در توسل به ایشان هم اضطرار خود را بیان می‌کنیم و هم از برکات توجه حضرت حجت (عج) بهره مند می‌شویم. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات