۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۹۳۸۱۸
به همت گروه علوم انسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

کرسی علمی ترویجی «انسان شناسی و الزامات سیاسی آن» برگزار شد

کرسی علمی ترویجی «انسان شناسی و الزامات سیاسی آن» برگزار شد
کرسی علمی ترویجی «انسان شناسی و الزامات سیاسی آن» به همت گروه علوم انسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، و به همت گروه علوم انسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ کرسی علمی ترویجی «انسان شناسی و الزامات سیاسی آن» ظهر امروز در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد که ابتدا حجت الاسلام عابدی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در این حول دو نظریه وجود دارد، برخی قائل به تک ساحتی بودن هویت انسان هستند و برخی آن را ذو ابعاد می دانند، حال سوالی که مطرح می شود این است که اگر بپذیریم انسان هویت ترکیبی از جسم و روح دارد چه الزاماتی خواهد داشت؟

استاد کلام حوزه علمیه تهران در ادامه افزود: این بحث از مباحث انسان شناسی قرآنی است و این علم در کنار جامعه شناسی قرآنی، روانشناسی قرآنی و هستی شناسی قرآنی هسته ی علوم انسانی را تشکیل می دهد.

در ادامه کرسی آزاد اندیشی حجت الاسلام سهرابی به نقد نظریات ارائه شده پرداخت و گفت: در روایات متعددی از جمله «من عرف نفسه فقد عرف ربه» مقدمه ی شناخت توحید، تعبیر به عرف نفسه شده است که خود موید مقدم بودن شناخت انسان در دائره علوم انسانی برمفاهیم توحید است.

محل مناقشه مراد انسان در منظر دین است

استاد حوزه علمیه ضمن نقد نظریات مربوطه در ادامه تاکید کرد: تا مراد انسان از منظر دین تعیین نشود نمی توانیم در صدد توسعه علوم انسانی اسلامی فکر کنیم و به چهارچوب مسائل مختلف امروزی بپردازیم.

در نهایت این محفل علمی استاد ناقد، حجت الاسلام تیزچنگ با اشاره به تاریخچه علم انسان شناسی خاطر نشان کرد: در دوران فعلی باید به مسائل معرفت شناسی پرداخت، به عبارتی اولویت باید معرفت شناسی باشد و در جهت تقویت آن بکوشیم تا منجر به استنساخ مبانی آن شده و اصول و روش مند شود. 

تناقض گویی؛ در ابزار سیاست با برخی ادعاها متناسب نیست

استاد و محقق حوزه علمیه خاطر نشان کرد: در رابطه با مفاهیمی که ما می خواهیم به مسائل اجتماعی و علوم سیاسی ارتباط بدهیم، سیاستی غلط وجود دارد و آن تناقض میان اجتماعی بودن سیاست و فردی بودن نوع مقدمات است.

وی در پایان اظهار کرد: سرشت انسان لااقتضاء نیست و این طور نیست که انسان خوب و بد و قوه تشخیص آنها را نداشته باشد، خداوند متعال به وی قوه الهامیه و تشخیص فسق و فجور را دارد.

گفتنی است در این محفل و مجلس علمی که به جهت رشد و ارتقای سطح علمی طلاب و دانش پژوهان حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شده بود، حضور شخصیت های علمی و اساتید حوزه علمیه تهران به چشم می خورد که خود نشان از رغبت طلاب به کرسی های علمی ترویجی است./811/پ203/ب1

ارسال نظرات