۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۵۹۳۸۰۹
حجت الاسلام سهرابی:

انسان شناسی مقدمه و مبنای توحید است

انسان شناسی مقدمه و مبنای توحید است
استاد حوزه علمیه گفت: به گواه قرآن انسان شناسی مقدمه و مبنای توحید است چون اساس و مبنای خلقت انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سهرابی استاد حوزه علمیه و پژوهشگر علوم انسانی ظهر امروز در مدرسه علمیه امام رضا(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انسان مبدا و منشا خلقت است، یکی از نیازهای اصلی و اساسی جامعه امروزی پرداختن به انسان شناسی دینی است.

کرسی های انسان شناسی در حال حاضر مغفول مانده است

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی و در دوران معاصر موضوع انسان شناسی دینی مغفول باقی مانده است و آنگونه که باید و شاید به بحث و کرسی های آزاد اندیشی گذاشته نشده و در نتیجه در حوزه نظریه پردازی در این بخش چندان موفق نبوده ایم.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به شخصیت مبتکر شهید مطهری و قوت نظریه پردازی وی اظهار کرد: یکی از نظریه پردازان معاصر شهید مطهری است که شایان ذکر است انسان شناسی دینی ابتدا از منظر قرآن از سوی شهید مطهری مطرح شد و پس از آن توسط برخی علمای دیگر معاصر به دائره بحث و نظریه پردازی ورود پیدا کرد.

وی تاکید کرد: انسان شناسی مبنای شناخت توحید است، کسی که در دائره علوم انسانی تکیه بر شناخت انسان نداشته باشد درک مفاهیم توحیدی برای او امکان پذیر نیست چون اساس و مبنای خلقت انسان است.

به گواه قرآن احادیث انسان شناسی مقدمه توحید است

استاد حوزه علمیه با نظر به حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» خاطر نشان کرد: در روایات متعددی از مقدمه شناخت توحید، تعبیر به عرف نفسه شده است که خود مؤید مقدم بودن شناخت انسان در دائره علوم انسانی برمفاهیم توحید است.

حجت الاسلام سهرابی در پایان تاکید کرد: تا مراد انسان از منظر دین تعیین نشود نمی توانیم در صدد توسعه علوم انسانی اسلامی فکری کنیم و به چارچوب مسائل مختلف امروزی بپردازیم./811/پ202/ب1

ارسال نظرات