۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۵۹۳۷۹۸
آیت الله صدیقی:

مستکبران با ادعای حقوق بشر ملت‌های ضعیف را غارت می کنند

مستکبران با ادعای حقوق بشر ملت‌های ضعیف را غارت می کنند
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: مدعیان حقوق بشر، نسبت به حقوق بشر هیچ شناختی ندارند و این حرف‌ها را تنها برای فریب افکار عمومی و غارت ملت‌های ضعیف می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی استاد درس اخلاق حوزه علمیه در جلسه درس اخلاق که امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: از جمله آسیب‌ها و مهلکات اخلاقی و خطراتی که در مسیر سالک الی الله وجود دارد این است که در دوراهی حق و باطل، حق را رها کرده و به دنبال باطل برود که در زندگی مصادیق فراوانی دارد.

وی افزود: عمر سعد امام حسین(ع) را رها کرد و به دنبال یزید رفت، زبیر با وجود اینکه با امام علی(ع) بود امام را رها کرد و به دنبال فتنه گران رفت و دنیا و آخرت خود را از دست داد؛ معمولا انسان در انتخاب بین دنیا و آخرت، دنیا را انتخاب می‌کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: آدمی غالباً مصالح اخروی و اجرای اوامر الهی را به اندازه منافع زودگذر دنیا نمی‌بیند اما افرادی هم وجود دارند که با تکیه بر قرآن و کارشناسانی که قدرت استنباط احکام روز را دارند باطل را بر حق ایثار می‌کنند.

وی در ادامه افزود: ایثار یعنی مقدم داشتن و برتر دیدن؛ گاهی پدر خانواده به علت اینکه حرف حقی از طرف مادر خانواده و یا فرزندان بیان می‌شود آن را بپذیرد و چشم به روی حقایق می‌بندد و طرف باطل را مقدم می‌دارد.

آیت الله صدیقی اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) به سلمان فارسی هشت توصیه داشتند که یکی از آنها این بود که حق را بگو حتی اگر به ضرر دنیا تو باشد؛ حق مطلق خداست و هر حقی در ارتباط با او حق است و حقوق بشری که مدعیان آن امروز مطرح می‌کنند، اصلاً نسبت به بشرِ آن شناخت ندارند.

وی افزود: اینها اصلاً حق را قبول ندارند و تمام حرف‌های آنها برای گول زدن است؛ این حرف‌ها تنها فریب و غارت ملت‌های ضعیف و افکار عمومی است؛ اینها اصلاً بشر و حقوق بشر را نمی‌شناسند که بخواهند به آن عمل کنند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: خدا حق است و تنها اوست که حق را برای بندگان تعیین می‌کند؛ حقوق اشخاص و جوامع تنها از سوی خدا تعیین می‌شود و ما موظفیم در چارچوب حقوقی که خدا برای ما معین کرده است عمل کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: دین به معنای مرزبندی حقوق است؛ نظم بشر و نظم عمومی جهان با دین خدا رنگ حقیقت به خود می‌گیرد؛ امام سجاد(ع) در رساله حقوق پنجاه حق را تعریف کرده است که در بخشی از آن به حقوق اعضای بدن پرداخته و در واقع برای اعضای بدن حقوقی را قائل شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اساساً دین‌داری یعنی حق‌گرایی؛ دین آمد تا حق هر کسی را در تعامل با حقوق دیگران برنامه ریزی کند و سبک زندگی حقیقی را برای ما به تصویر بکشد تا ما با حق زندگی کنیم، به حق برسیم و در باطل خود راهلاک و نابود نکنیم./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات