۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۵۹۳۷۹۵
عضو شورای نخبگان حوزه علمیه خراسان:

چهل‌سالگی انقلاب موعد چندبرابر شدن مسؤولیت روحانیت نسبت به نظام است

چهل‌سالگی انقلاب موعد چندبرابر شدن مسؤولیت روحانیت نسبت به نظام است
عضو شورای علمی نخبگان حوزه علمیه خراسان گفت: پس از گذشت 40 سال از انقلاب، مسؤولیت همه افراد به‌ویژه روحانیت نسبت به نظام چندبرابر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلام نبی گلستانی، عضو شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، عصر امروز در نشست تخصصی «انقلاب اسلامی؛ مبانی، اهداف و دستاوردها» که در مدرسه علمیه بقیه‌الله الاعظم (عج) برگزار شد، با اشاره به قرار داشتن در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: عدد 40 نماد کمال و تکامل و به ثمر رسیدن بوده و در نگاه ادیان و مذاهبی همانند اسلام و مسیحیت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: افزون بر این در روایات اسلامی داریم که در چهل‌سالگی سخت‌گیری بیشتری نسبت به انسان صورت گرفته و او دیگر آزادی پیش از چهل‌سالگی خود را نخواهد داشت.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه مشهد مقدس با بیان اینکه روایات متعددی در این زمینه وجود دارد، اضافه کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: «إنّ العَبدَ لَفی فُسْحَةٍ مِن أمرِه ما بَینَهُ و بینَ أربعینَ سَنةً؛ فإذا بَلَغ أربعینَ سَنةً أوحَی اللهُ عزَّوجلَّ إلَی مَلَئکتِه: إنّی قد عَمَّرتُ عَبدی عُمرًا فَغَلِّظا و شَدِّدا و تَحَفَّظا و اکتُبا عَلیهِ قَلیلَ عَمَلِه و کثیرَهُ و صَغیرَهُ و کبیرَه».

حجت‌الاسلام والمسلمین گلستانی ادامه داد: بنا به فرموده این امام همام بنده تا سنّ چهل سالگی مورد عفو و مغفرت پروردگار است و زمانی که به این سنّ رسید خدای متعال به دو ملک رقیب و عتید که موکل بر اعمال و کردار او هستند وحی می‌فرستد که من به تحقیق به بنده‌ام عمر کافی جهت کسب معرفت و بلوغ عقلی عنایت کردم، از این پس دیگر او در کردار و اعمالش رها و آزاد نیست، بر او سخت گیرید و هر آنچه از او سر می‌زند کم یا بسیار دقیقاً ثبت و ضبط کنید.

وی تصریح کرد: بر این اساس تا انسان به چهل‌سالگی نرسیده فرصت میدان‌داری دارد اما بعد از این سن به او سخت گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلستانی با بیان اینکه این موضوع نسبت به انقلاب و نظام اسلامی هم مطرح است، افزود: پس از گذشت 40 سال از عمر انقلاب، مسؤولیت همه افراد به‌ویژه مسؤولیت روحانیت که پایه‌گذار این انقلاب بوده، نسبت به نظام اسلامی و انقلاب چندین برابر می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس اگر در گذشته کوتاهی و اهمالی در برخی زمینه‌های انقلاب و نظام اسلامی وجود داشته، باید با توجه به گذشت 40 سال از عمر انقلاب دیگر اجازه ندهیم این کوتاهی‌ها تداوم داشته باشند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در کنار معرفی دستاوردها و خدمات انقلاب و نظام اسلامی، باید آسیب‌ها، کم‌کاری و کوتاهی‌ها را هم شناخته و رفع کنیم تا بتوانیم این راه پرافتخار را با قدرت و عزت ادامه دهیم./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات