۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۹۳۷۳۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان:

نیازمند نظام آموزشی پژوهش محور هستیم

نیازمند نظام آموزشی پژوهش محور هستیم
حجت الاسلام شکری نظام آموزشی پژوهش محور را نیاز امروز جامعه ایران دانست و گفت: این مهم در راستای پرورش نسلی پرسشگر و خلاق حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی شکری در جمع دانش آموزان پسر دبیرستانی شاهرود با تأکید بر ضرورت توجه به حوزه پژوهش در مدارس و مجموعه آموزش‌وپرورش، بیان کرد: باید نسل نو و جوان، پرسشگر تربیت شود تا شاهد تقویت کنجکاوی و خلاقیت در درون دانش آموزان باشیم.

وی با تأکید بر اینکه در نظام آموزشی کشورهای پیشرفته کودکان حس پرسشگری را از دوران طفولیت می‌آموزند، افزود: درگذشته نظام آموزشی ما مبتنی بر حافظه بود اما ابتکار و خلاقیتی صورت گرفته تا در دهه گذشته این نظام حافظه محور جای خود را به‌نظام توصیفی داد اما متأسفانه این کار به‌درستی اجرا نشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان، گفت: نظام آموزشی ما به‌محض اینکه خواست از سیستم حافظه محور فاصله بگیرد و به سمت توصیفی برود، همان حافظه را هم برای دانش آموزان باقی نگذاشت لذا این طرح و خلاقیت جواب نداد و این در حالی است که وضعیت ایدئال، حرکت نظام آموزشی کشور به سمت پژوهش محوری و مطالعه محوری محسوب می‌شود. لیکن باید گفت حال که مقررشده نظام آموزشی ما از حالت حافظه محور یعنی تنها حفظ دروس فاصله بگیرد پس قطعاً باید به سمت پژوهش محور حرکت کند نه توصیفی.

حجت الاسلام شکری در دیگر بخش سخنان خود بابیان اینکه حواس در وجود انسان آلام و لذت‌ها را در زندگی تبیین می‌سازد، تأکید کرد: تعقل و تفکر محصول به‌کارگیری حواس در انسان‌ها از طریق تجربه و تفکر است.

وی افزود: کار عقل تفکر و اندیشیدن است و اگر ما کار تفکر و اندیشیدن را به‌درستی انجام دهیم، اتفاقی رخ می‌دهد که نامش علم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان ادامه داد: علم، محصول تدبیر، تفکر و تعقل محسوب می‌شود و اگر کسی می‌خواهد موفق باشد باید تدبر در کارهایش را سرلوحه علم جویی قرار دهد، کاری که امروز دانش آموزان انجام می‌دهند، دنبال کردن علم است اما تعقل در آن کمتر دیده می‌شود.

حجت الاسلام شکری بیان کرد: نکته‌ای که در نظام آموزشی ما کمتر دیده می‌شود، مقوله پرسشگری، کنکاش و تعقل است و ما امروز شاهد هستیم که شاید در یک کلاس، یک تا دو نفر پرسشگر باشند درحالی‌که نسل نو و جوان جامعه، روحیه پرسشگری داشته باشد چراکه کنجکاوی نشان‌دهنده ذهن باز است.

وی در ادامه گفت: حس کنجکاوی انسان در کودکی شکل می‌گیرد اما هرچه سن بالاتر می‌رود این حس کمرنگ می‌شود چراکه نظام آموزشی این حس را در ما پرورش نمی‌دهد لذا نظام آموزشی ما باید به این سمت برود، کسی کنجکاو است که شجاعت داشته باشد انسان ترسو سؤال نمی‌کند لذا باید در مباحث علمی نترس بود.

ارسال نظرات