۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۵۹۳۵۳۸
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي:

ولايتمداري در گرو پيروي از امام و حجت خدا است

ولايتمداري در گرو پيروي از امام و حجت خدا است
استاد حوزه علميه گفت: ولايتمداري، پيروي و تبعيت از امام و حجت خدا است، از اين رو سومين ويژگي حضرت زينب(س) ولايتمداري و تبعيت از امام حسين(ع) است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی یکشنبه شب در هیات نخل سر فره کاشان یکی از ویژگی‌های حضرت زینب (س) را مدیریت بحران حضرت دانست و گفت: همه در زندگی خود شرایط غیر عادی و غیر قابل پیش بینی را به عنوان بحران دارند.

وی با اشاره به اینکه بحران اگر مدیریت نشود تبدیل به خطر و فاجعه می‌شود افزود: امروز مدیریت بحران به عنوان یک علم و دانش و هنر مطرح است و سیل و زلزله از جمله بحران‌های طبیعی است که در زندگی همه وجود دارد، از این رو گاهی بحران‌ها در قالب مصیبت‌ها و حوادث طبیعی است.

حجت الاسلام والمسليمن رفیعی یکی از دیگر از بحران‌های زندگی انسان را بحران فکری دانست و این نوع بحران را خطرناک خواند و اظهار داشت: حضرت موسی چهل روز قوم خود را رها می‌کند وقتی برگشت متوجه می‌شود همه قوم او گوساله پرست شدند و این بحران است.

به گفته وی امیرمومنان (ع) بعد از صفین با بحران فکری خوارج روبرو شد و این در حالی است که امیرمومنان (ع) به صفین وارد شد تا معاویه را کنار بزند، اما نه تنها معاویه کنار نرفت و حکمیت را به حضرت تحمیل کردند، بلکه از درون شکم یاران امیرمومنان گروهی بنام خوارج ظهور کرد و امیرمومنان را کافر می‌دانستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی بحران‌ها مانند بهائیت و وهابیت فکری است، گفت: محمد ابن عبدالواهب آش شوری را به نام وهابیت پخت و دویست سال همه دنیا را درگیر خودش کرد و یا باب بهائیت در بین مردم رواج داده شد و همه افکار مردم را درگیر کرد.

حجت الاسلام والمسليمن رفیعی با یادآوری بحران طبیعی از جمله سیل و زلزله و بحران فکری مانند وهابیت و بهائیت، گفت: گاهی بحران‌ها رفتاری است و رفتار غلطی در جامعه ایجاد می‌کند مانند قوم شعیب که همه کم فروش و اهل اختلاس شدند.

وی افزود: برای اساس آمار ارائه شده وجود ۱۲ میلیون مجرد در کشور به عنوان یک بحران مطرح است و یا کاهش آمار فرزند آوری در کشور در مقایسه با برخی از کشور‌های اروپایی خطر و بحران است.

به گفته وی، برخی اوقات نیز بحران‌ها مانند فتنه ۸۸ سیاسی است و بیش از ۸ ماه کشور را با بحران قتنه روبرو کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره انواع بحران‌های طبیعی مانند سیل، بحران فکری مانند وهابیت، بحران رفتاری مانند قوم لوط، بحران سیاسی مانند فتنه ۸۸ و بحران اجتماعی اظهار داشت: وجود حقه و دروغ و طلاق و اختلاس از جمله بحران‌های اجتماعی است.

حجت الاسلام والمسلمين رفیعی در ادامه بیان کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) حضرت زینب (س) امور را به دست گرفت تا به مدت دو ماه بحران کربلا را از کربلا تا مدینه مدیریت کند در غیر این صورت کربلا نابود می‌شد.

وی با اشاره به موضوع اصول حاکم بر مدیریت بحران گفت: اگر بحران مدیریت نشود تبدیل به فاجعه خواهد شد، اگر تهدید مدیریت شود تبدیل به فرصت خواهد شد.

استاد حوزه علمیه به برخی از ۱۰ اصل حاکم بر مدیریت بحران در زندگی حضرت زینب که سبب شد بتواند بحران کربلا مدیریت کند اشاره کرد و گفت: حضرت زینب (س) که در بحران کربلا همه چیز خود را در راه خدا داد نخستین اصلی که او در این بحران حفظ کرد اصل خدا محوری بود.

به گفته وی، برای آرامش دربحران‌ها خدا را فراموش نکنید که مهترین اصل و نخستین اصل در بحران‌ها خدا محوری است.

وی تسليم و رضایت را دومین اصل در مدیریت بحران حضرت زینب (س) دانست و اظهار داشت: علت هر حادثه‌ای مهم نیست، برخی از بحران‌ها طبیعی و برخی قصور است، اما وقتی حادثه به دلیلی رخ داد تسلیم و رضایت این است که انسان خود را نبازد و به رضایت خدا تسلیم باشد.

حجت الاسلام والمسلمين رفیعی از اصل ولایتمداری به عنوان سومین اصل در مدیریت بحران حضرت زینب (س) نام برد و گفت: ولایتمداری، پیروی و تبعیت از امام و حجت خدا است، از این رو سومین ویژگی حضرت زینب (س) ولایتمداری و تبعیت از امام حسین (ع) است.

وی از عقلانیت به عنوان چهارمین اصل در مدیریت بحران حضرت زینب (س) نام برد و افزود: احساسی شدن در بحران‌ها همراه با شکست است، از این در بحران‌ها به دور از تصمیمات احساسی باید تصمیم خردمندانه و بر اساس عقلانیت گرفت.

استاد حوزه علیمه همچنین از پایداری و صبر و مقاومت به عنوان پنجمین اصول در مدیریت بحران حضرت زینب (س) نام برد و اظهار داشت: در قرآن ۷۰ مرتبه واژه صبر آمده است و خداوند به دو گروه درود فرستاد است یکی پیامبر خودش و دیگری به صابران درود فرستاده است./۱۳۰۷/پ210/ب1
ارسال نظرات