۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۹۳۵۳۱

بحران مقبولیت، مشکل جدید پیش روی کلیسای کاتولیک

بحران مقبولیت، مشکل جدید پیش روی کلیسای کاتولیک
نظرسنجی های موسسات معتبر غربی حاکی از کاهش شدید مقبولیت و اعتبار کشیشان کاتولیک در میان پیروان این مذهب است.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، در میان رسوایی های اخیر جنسی و بحران های پیش روی کلیسای کاتولیک، جدیدترین ضربه به اعتبار این نهاد به اصطلاح دینی، پایین آمدن اعتبار آن در میان مردم آمریکا است.

طبق یک نظرسنجی جدید که از سوی موسسه نظرسنجی گالوپ انجام شد، کمتر از یک سوم مسیحیان کاتولیک در ایالات متحده کشیشان این مذهب را درستکار و اخلاق مدار می دانند. این درصد، نسبت به درصد اعتبار کلیسا در سال گذشته، کاهشی 18 درصدی داشته است.

از سال 1977 تا کنون، موسسه گالوپ از طریق نظرسنجی های خود و تحت برنامه ای بزرگتر برای «سنجش صداقت و اخلاق حرفه‌ای»، به اعتبارسنجی کلیسا پرداخته است.

طبق نظرسنجی های گالوپ، از سال 2012 تاکنون اعتبار کلیسا رو به کاهش بوده است و از سال 2004 که اعتبار کلیسا نزد پیروان کاتولیک از 49 به 31 درصد کاهش یافت، این دومین بار است که این درصد، به صورت دو رقمی کاهش یافته است.

در همین حال اعتبار کلیسای پروتستان نیز در میان پیروان آن در آمریکا در سال گذشته میلادی از 54 به 48 درصد تقلیل یافته است.

همچنین حضور منظم در کلیسا در میان پیروان کاتولیک کاهش یافته و رکورد جدید 36 درصدی را ثبت کرده است. میزان حضور منظم و شرکت در مراسم کلیسا از سوی کاتولیک ها در سال 2008 میلادی 45 درصد و در سال 1955، رقمی معادل 75 درصد داشته است.

با افشای اولین پرونده ها در مورد اتهامات گسترده جنسی در سال 2002 در بوستون از سوی کشیش های کاتولیک، پرونده های مشابه بسیاری در سراسر جهان مسیحیت گزارش و اخیرا در سال 2018 موج جدیدی از اتهامات متوجه مسیحیت کاتولیک شد.

سال گذشته میلادی بعد از افشای پرونده های قدیمی سوء استفاده جنسی از سوی کشیشان در ایالات متحده، شیلی و سایر نقاط جهان و نیز پنهان کاری کلیسا در این موارد، اعتبار کلیسای کاتولیک به شدت پایین آمد به طوری که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان را مجبور به اظهار نظر و عذرخواهی کرد.

متیو اشملز (Mathew Schmalz) کارشناس مسائل کلیسا و استاد مطالعات دینی در کالج صلیب مقدس (College of The Holy Cross) در وورکستر (Worcester) ماساچوست، در این باره گفت: ممکن است کلیسا هیچ گاه به اعتبار از دست رفته خود دست نیابد./847/ب901/ف

ارسال نظرات