۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۹۳۳۰۵

گزارشی از بازتاب اخبار ایران در رسانه های عربی

گزارشی از بازتاب اخبار ایران در رسانه های عربی
رسانه‌های عربی معاند به ویژه رسانه های سعودی و دنباله‌روهای آنها به خبرسازی و جوسازی خود علیه کشورمان ادامه دادند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سفر منطقه‌ای مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و تلاش‌ها و تحرکات خصمانه و تحریک آمیز وی در کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران، اعلام گفت‌وگوهای ایران و گروه طالبان افغانستان،  از جمله محورهای خبری رسانه‌های عرب زبان بود.

روزنامه الاخبار لبنان

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با عنوان « ایران و طالبان، از رویارویی مزار شریف تا سفرهای تهران» نوشت ایران روابط خود با جنبش طالبان افغانستان را علنی کرد و طالبان هم به نوبه خود از سفر خود به تهران در رسانه‌ها بدون اینکه احساس ترس کند، سخن گفت. الاخبار نوشت «افعی را با دست خود نکُش، بلکه آن را با دست دشمن خود بکُش»، به نظر می‌رسد این ضرب المثل ایرانی است ، گروه طالبان در حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف افغانستان، 10 دیپلمات ایرانی را به قتل رساند، انتظار ایرانی‌ها(برای انتقام از طالبان) خیلی طولانی نشد، چرا که تحولات بعدی پس از سه سال از این حادثه منجر به تحقق این ضرب المثل ایرانی شد، چرا که حکومت طالبان به دست ایالات متحده آمریکا دشمن سرسخت ایران سرنگون شد، این سرنگونی، پیچیدگی‌های منطقه‌ای و بین المللی جدیدی را در صحنه افغانستان به وجود آورد که منجر به ایجاد تغییرات فکری و مصلحت اندیشی نزد طالبان از یک سو و ایران از سوی دیگر شود به طوری که تهران اواخر سال 2018 از کابل و از زبان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی خود از انجام گفت‌وگو با طالبان با هدف حل مشکلات امنیتی موجود در افغانستان سخن بگوید.

این روزنامه افزود با وجودی که علنی کردن مذاکرات با طالبان از سوی شورای امنیت ملی ایران صورت گرفت، اما آن کسی که در تصویر مذاکرات با طرف‌های مختلف ظاهر می‌شد، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران بود که اوایل ماه گذشته میلادی به افغانستان رفته و با اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی این کشور دیدار کرده بود و اوایل ماه جاری هم بار دیگر به کابل رفت و چندین دیدار با مقامات افغانستانی انجام داد تا آنها را به گزارش شبکه طلوع نیوز در جریان مذاکرات انجام شده با هیئت طالبان قرار دهد. عراقچی در چارچوب یادآوری تاریخ تلخ کشورش با گروه طالبان، از کنسول ایران که طالبان، چند دیپلمات ایران را حدود دو دهه پیش به قتل رساند،‌بازدید کرد و پس از آن بازدید با یادآوری خون این دیپلمات‌ها در عین حال به اولویت‌های جدید ایران اشاره کرد با گفتن این جمله که « ما هرگز گذشته را فراموش نخواهیم کرد، اما چشمان ما به سمت آینده دوخته شده است».

سایت عربی خبرگزاری چینی «شینهوا»

خبرگزاری چینی شینهوا که زبان‌های مختلفی دارد، در سایت عربی خود خبری در ارتباط با ایران و اظهارات خصمانه وزیر خارجه آمریکا در این زمینه منتشر کرده است. این رسانه در تیتری با عنوان :« پامپئو بر ادامه همکاری با اردن برای مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه و تلاش‌هایش برای دور زدن تحریم‌ها تاکید کرد»،‌نوشت مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفت گروه تروریستی داعش و ایران از مهمترین تهدیدها برای امنیت منطقه هستند. وی تاکید کرد همکاری با اردن برای مقابله با فعالیت‌های شوم ایران در منطقه و تلاش‌هایش برای دور زدن تحریم‌ها ادامه دارد.

شینهوا افزود:« پامپئو که سفر منطقه‌ای‌اش از هشتم تا پانزدهم ژانویه جاری به کشورهای اردن، مصر، بحرین،امارات، قطر، پادشاهی عربستان سعودی، عمان و کویت انجام می‌شود، تلاش می‌کند از طریق این سفر،‌پیامی را به شرکای ایالات متحده در خاورمیانه ارسال کند مبنی بر اینکه واشنگتن به مبارزه با گروه تروریستی داعش و مقابله با تلاش‌های ایران برای مقابله با تلاش‌های ایران برای برهم زدن ثبات منطقه پایبند است.»

این رسانه رسمی چین در خبری دیگری نوشت : عراق و ایران، گسترش همکاری در زمینه نفت و انرژی را بررسی می‌کنند. این رسانه در این خبر به سفر بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به بغداد اشاره کرد و نوشت عراق و همسایه‌اش،‌ایران از چشم دوختن خود به گسترش افق‌های همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی و توسعه روابط دوجانبه میان یکدیگر که تاثیر مثبتی بر تمام منطقه می‌گذارد، خبر دادند. این رسانه در ادامه نوشت : سفر این وزیر ایرانی به بغداد،‌ 24 ساعت پس از سفر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به عراق صورت گرفته است، واشنگتن در هفتم آگوست گذشته بسته‌ای از تحریم‌ها را پس از خروج خود از توافق مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تحمیل کرد، عراق به معافیت‌هایی در زمینه تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران برای حمایت از بخش برق خود پس از مذاکرات میان مسئولان عراقی و آمریکایی دست یافته است.

این رسانه چینی همچنین در بخشی از مقاله‌ای با عنوان «از اوباما تا پامپئو در قاهره.. ویژگی‌های تغییر در سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه طی 10 سال» به موضوع ایران اشاره کرد و نوشت : مهمترین تغییری که در اظهارات پامپئو وزیر خارجه آمریکا نمایان شد، تلاش برای موجه نشان دادن تلاش‌های آمریکا و تلاش‌های منطقه‌ای برای محاصره نفوذ ایران است پس از ‌آنکه ترامپ توافق هسته‌ای را که اوباما با جمهوری اسلامی ایران به دست آورد. در ادامه این مقاله آمده است ناظران به اظهارات پامپئو به عنوان اعلام آشکار برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای جدید اشاره می‌کنند که ایالات متحده علیه ایران رهبری می‌کند تا آن را از عناصر اقتدار تهی کرده یا حتی نظام آن را سرنگون کند، اما ناظران تاکید می‌کنند که توان واشنگتن برای تحقق این هدف، مورد تردید قرار دارد.

در این مقاله آمده است محمد محسن عبدالنور تحلیلگر مصری امور ایران به شینهوا می‌گوید ایران هرگز در هیچ نبرد نظامی در کشورهایی که حضور دارد، شکست نخواهد خورد ، زیرا حضور ایران در آن کشورها بنا به درخواست دولت‌هایشان بوده است، بنابراین حضور ایران در آن کشورها به موجب قوانین بین المللی، قانونی است. این کارشناس گفته است مشخص نیست که آیا کشورهای عربی به ایده ایجاد ائتلاف منطقه‌ای همانند ناتو که ترامپ در سال گذشته خواستار شده بود، پاسخ خواهند داد یا خیر.

شبکه سعودی العربیه

شبکه العربیه عربستان که رویکرد ضد ایرانی‌اش زبانزد خاص و عام است، روزی نیست که خبری یا گزارشی یا مطلبی علیه جمهوری اسلامی ایران پخش نکند، این شبکه در خبری به اظهارات مداخله جویانه مقامات فرانسوی در امور ایران اشاره و اعلام کرد : فرانسه از ایران خواسته است تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را که ممکن است سلاح هسته‌ای حمل کند،‌متوقف کند. العربیه افزود :«ایالات متحده آمریکا از توسعه برنامه موشکی ایران و توان موشک‌های تهران برای حمل کلاهک‌‌های هسته‌ای نگران است، در سفر فعلی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه، وی روز پنجشنبه در قاهره با سامح شکری همتای مصری خود دیدار کرد و برنامه ویرانی را که نظام ایران در منطقه به پیش می‌برد، بررسی کرد.»

العربیه همچنین در خبری دیگری به اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران اشاره و اعلام کرد : مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفت نشست بین المللی درباره ایران و خاورمیانه ماه آینده برگزار می‌شود. پامپئو افزود نشست بین المللی بر ثبات در خاورمیانه و صلح و آزادی و امنیت در این منطقه متمرکز است و این مسئله شامل عنصر مهمی است و آن تضمین این است که ایران در برهم زدن ثبات تاثیرگذار نباشد.

روزنامه الوطن سعودی

الوطن سعودی در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی از شکست‌های پیاپی ائتلاف جنگ افروز سعودی اماراتی و مزدورانشان در یمن در پوشش عملیات تلافی جویانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مزدوران سعودی مدعی شد : الحوثی از پهپادهای ایرانی برای حمله به یک رژه نظامی استفاده کرد.

این رسانه مدعی شد: شبه نظامیان کودتاگر الحوثی، صبح پنجشنبه با یک پهپاد، رژه نظامی ارتش یمن در پایگاه العند در استان لحج را هدف قرار داد که به کشته شدن 6 سرباز یمنی وزخمی شدن 12 نفر دیگر از جمله چند افسر و مسئول محلی منجر شد.

این رسانه با نادیده گرفتن نقض مستمر توافق استکهلم از سوی ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی و مزدورانشان و تداوم تجاوزات آنها به الحدیده ادعا کرد حمله پهپادی به پایگاه العند ثابت می‌کند که شورشیان حوثی برای صلح آماده نیستند و آنها جامعه بین المللی و توافق سوئد را نادیده می‌گیرند.

الوطن و دیگر رسانه‌های سعودی و متحدانشان در توهین آشکار به جنبش مردمی انصارالله یمن، آنها را به زعم واهی خود شبه نظامیان ایرانی خطاب می‌کنند تا خشم و سرخوردگی خود از شکست‌های پیاپی در برابراین گروه مردمی طی چهار سال اخیر را ابراز کنند.

اتهام زنی مجدد رسانه‌های سعودی به جمهوری اسلامی ایران به ویژه در پی عملیات موفقیت آمیز ارتش و کمیته‌های مردمی در هدف قرار دادن پایگاه العند در حالی است که این رسانه سعودی اعتراف کرده است که این پایگاه یک پایگاه استراتژیک و بزرگترین پایگاه هوایی نظامی یمن به شمار می‌رود. این پایگاه در اختیار مزدوران سعودی است.

روزنامه رای الیوم چاپ لندن

این روزنامه عرب زبان چاپ لندن به سردبیری عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور فلسطینی‌الاصل در سرمقاله خود به تهدیدهای آمریکا علیه جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت هنگامی که پامپئو وزیر خارجه آمریکا تهدید می‌کند که آرمیکا از مرحله مهار ایران به مرحله تهاجم علیه آن خواهد رفت، این اعلان جنگ به شمار می‌رود، هدف قرار دادن لبنان به سبب موشک‌های حزب الله ممکن است اولین مرحله آن باشد، آیا پامپئو به دعوت از کشورهای عربی خلیج(فارس) برای حل اختلافاتشان به منظور اینکه به مقابله با خطر ایرانی بپردازند اکتفا خواهد کرد یا برای تحمیل آن تلاش خواهد کرد؟ منظور پامپئو از این حرف چیست که هرگز اجازه نخواهد داد سوریه به لبنان دوم تبدیل شود؟

عطوان افزود انتقال از مرحله مهار به مرحله رویارویی و درخواست از کشورهای پیمان «ناتوی سُنی عربی» برای وحدت و فراموش کردن اختلافات قدیمی‌شان، فقط به معنای آمادگی برای یک کار است و آن پناه بردن به گزینه نظامی، ما نمی‌دانیم که آیا این تهدیدها با هدف فشار بر ایران برای بازگشت به میز گفت‌وگوها برای تغییر توافق هسته‌ای بر اساس شروط آمریکایی اسرائیلی مطرح شده که پامپئو به شدت از آن انتقاد کرده است یا اینکه یک گزینه نهایی است که اتخاذ شده و سفر کنونی پامپئو به منطقه تنها برای تقسیم نقش‌ها در میان همپیمانان انجام می‌شود.

رای الیوم همچنین در خبری دیگر به اظهارات مداخله جویانه فرانسه در امور ایران اشاره کرد و نوشت پاریس از تهران خواست فورا پرتاب موشک‌های بالستیکی را که قادر به حمل سلاح هسته‌ای است،‌متوقف کند، پاریس آن را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت دانست.

این روزنامه همچنین در خبری دیگر اعلام کرد روسیه در مقاصد آمریکا مبنی بر عقب‌نشینی از سوریه شک و تردید کرد، روسیه با ایران هماهنگی می‌کند. یک مقام روسی این تصمیم آمریکا را پوششی برای سناریوی رعب آوری توصیف کرد که هدف از آن رویارویی نظامی با ایران و سرنگونی دولت دمشق است.

پایگاه خبری عربی 21

پایگاه خبری عربی 21 به پوشش اظهارات یکی از فرزندان هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخته است و این ادعای وی مبنی بر اینکه پدرش به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است، منتشر کرد.

این رسانه هاشمی با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی شامگاه هشتم ژانویه 2017(دو سال پیش) از دنیا رفت، اعلام کرد وی یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های انقلاب 1979(1357) و سیاست در ایران به شمار می‌رفت که در سن بیش از 83 سالگی درگذشت و در آن زمان گفته شده بود که بر اثر سکته قلبی از دنیا رفته است.

این رسانه عربی همچنین در خبری دیگری به پوشش ادعای واهی دولت هلند علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت که ایران را به آنچه ترور یک معارض اهوازی(عناصر ضد انقلاب مورد حمایت غرب و صهیونیسم) خوانده بود، متهم کرده است.

البیان امارات

این رسانه اماراتی به پوشش اظهارات خصمانه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت پامپئو درقاهره بر ادامه فعالیت برای ایجاد ائتلافی شامل کشورهای خلیج(فارس) به همراه مصر و اردن تاکید کرد و گفت کشورهای خاورمیانه هرگز ثبات را بدون بازداشتن فعالیت‌های منفی ایران و ایجاد هرج و مرج و تروریسم درک نخواهند شناخت.

البیان که همانند دیگر رسانه‌های اماراتی کاملا از سیاست‌های تنش آمیز و جنگ افروزانه رژیم سعودی تبعیت می‌کند، در خبری دیگر به تبلیغ ادعای دولت مزدور عبدربه منصور هادی پرداخت و آن را به زعم خود دولت مشروع و قانونی یمن و جنبش مردمی انصارالله یمن را به زعم خود شورشیان ایرانی توصیف کرد./847/ب904/ف

منبع: تسنیم
ارسال نظرات