۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۹۳۰۵۱

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷
بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ را منفی ۱.۵ برآورد و پیش بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ رشد منفی ۳.۶ درصدی را تجربه کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۹۷، به شرح ذیل است:
 
طلا با احتمال پایان یافتن جنگ تجاری رنگ باخت
 
با تقویت احتمال پایان یافتن جنگ تجاری آمریکا و چین که ریسک حاکم بر بازار را افزایش داد، قیمت طلا در معاملات امروز کاهش یافت.

این احتمال قوی‌تر از انتظار برای توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بود.

در عین حال، پالادیوم به رکورد ۱۳۴۰.۵۰ دلار در هر اونس رسید. هر اونس طلا با ۳.۷۰ دلار کاهش ۱۲۸۱.۶۹ دلار فروخته شد.

بنجامین لو، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «در کوتاه‌مدت، خو‌ش‌بینی وجود دارد که آتش‌بس تجاری رخ خواهد داد که بر اعتماد بازار خواهد افزود.»

وی افزود به هر حال، طلا به علت بهبود تدریجی دارایی‌های پرریسک با افت قیمت مواجه خواهد شد.

زمانی‌که جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که متوجه خطر‌ها در اقتصاد است و در تصمیمات سیاست‌گذاری امسال صبور و انعطاف پذیر خواهد بود، دارایی‌های پرریسک از جمعه گذشته افزایش ارزش یافتند.

ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان روز سه‌شنبه ۰.۰۳ درصد کاهش یافت و به ۷۹۶.۵۳ تن رسید.

همچنین بازار در انتظار انتشار نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ۱۸ و ۱۹ دسامبر است.
منبع: فارس

اقتصاد جهان در سال میلادی گذشته ۳ درصد رشد کرد
 
بانک جهانی در روز سه شنبه با اشاره به بالا گرفتن درگیری‌های تجاری و آرام بودن تجارت بین الملل اعلام کرد که انتظار دارد رشد اقتصاد جهانی در ۲۰۱۹ کندتر شود و به ۲.۹ درصد در مقایسه با ۳ درصد سال ۲۰۱۸ برسد.
 
کریستالینا جورجیوا، مدیر اجرایی بانک جهانی در گزارش دورنمای اقتصاد جهان گفت: «در ابتدای ۲۰۱۸ اقتصاد جهان شتاب بسیاری داشت، ولی سرعت خود را طی سال از دست داد و در ادامه آهسته‌تر هم خواهد شد».
 
دورنمای اقتصاد جهان در حالی منتشر می‌شود که آمریکا و چین در یک جنگ تلخ تجاری هستند. جنگی که ماه هاست به بازار‌های مالی در سراسر جهان ضربه زده است. این دو اقتصاد عوارض تلافی جویانه‌ای بر کالا‌های یکدیگر وضع کرده‌اند. هرچند نشانه‌هایی از پیشرفت در روز سه شنبه، روز سوم مذاکرات در پکن، دیده می‌شد.
 
طبق گزارش بانک جهانی، رشد در آمریکا هم احتمالا ۲.۵ درصد در سال جاری خواهد بود که نسبت به ۲.۹ درصد سال ۲۰۱۸ کندتر است، در حالی که چین انتظار دارد ۶.۲ درصد در مقابل ۶.۵ درصد سال ۲۰۱۸ رشد داشته باشد.
 
بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرد اقتصاد‌های بازار‌های نوظهور در سال جاری ۴.۲ درصد رشد دارند و رشد اقتصاد‌های پیشرفته ۲ درصد پیش‌بینی می‌شود.

جدیدترین پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران منتشر شد
 
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنمای اقتصادی جهان برآورد خود از رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را کاهش داد.

این نهاد بین المللی که در گزارش ژوئن ۲۰۱۸ پیش بینی کرده بود اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۴.۱ درصد رشد کند در گزارشی که امروز منتشر شد رشد اقتصاد ایران طی سال ۲۰۱۸ را منفی ۱.۵ درصد برآورد کرده است.

بانک جهانی همچنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را کاهش داده است. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی اقتصاد ایران در سال جاری میلادی رشد منفی ۳.۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. در گزارش ژوئن این رقم ۴.۱ درصد پیش بینی شده بود.

بانک جهانی پیش بینی کرده است اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ از رکود خارج شود و رشد ۱.۱ درصدی را در این سال تجربه کند.
منبع: تسنیم

ترکیه واردات نفت از ایران را از سر گرفت
 
منابع تجاری و کشتیرانی خبر دادند که ترکیه پس از وقفه یک ماهه در ماه نوامبر با بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی، حالا واردات نفت از این کشور را از سر گرفته است.

در اوایل نوامبر، ایالات‌متحده به ترکیه و چند کشور دیگر معافیت داد تا از ایران نفت وارد کنند. ترکیه اعلام کرد به این کشور اجازه داده شده است سالانه ۳ میلیون تن نفت از ایران وارد کند که معادل ۶۰ هزار بشکه در روز است.

سال گذشته قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، ترکیه روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

ترکیه میزان واردات نفت خود از ایران را در ماه‌های قبل از نوامبر که تحریم‌های ضد ایرانی در آن اجرایی شد، کاهش داده بود، به شکلی که در ماه نوامبر واردات نفت از ایران به صفر رسید.

اما طبق داده‌های منابع کشتیرانی و تجاری، در ماه دسامبر ترکیه ۲ تانکر حامل نفت ایران را دریافت کرد که این معادل ۵۴ هزار بشکه در روز می‌باشد.

نفتکش سلطان در بندر علی‌آقا محموله خود را تحویل داد، در حالی که نفتکش «سی توپاز آی» در بندر توتونچیفتلیک بار خود را تخلیه کرده است.

طبق داده‌های منابع صنعتی و رفینیتیو ایکون، در ماه ژانویه هم، تا به اینجا، ترکیه قرار است محموله‌ای را از نفتکش ایرانی سینوپا دریافت کند.
منبع: مهر

افزایش وام ازدواج در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شد
 
حجت الاسلام احد آزادیخواه، اظهار داشت: افزایش مبلغ وام ازدواج یکی از پیشنهاد‌های کمیسیون فرهنگی مجلس دهم است که در صورت تصویب از سال ۹۸ به قانون تبدیل می‌شود.
 
وی افزود: چنانچه افزایش مبلغ وام ازدواج در کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای بیاورد و تصویب شود، از اول فرودین ماه سال ۹۸ قابلیت اجرا دارد.
 
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در صورت تایید این مصوبه در مجلس، در عمل وام ازدواج برای زوج‌های جوان به ۵۰۰ میلیون ریال می‌رسد.
 
حجت الاسلام آزدیخواه بیان کرد: با توجه به نرخ تورم در کشور و مشکلات و موانعی که بر سر راه جوانان برای ازدواج وجود دارد، افزایش مبلغ وام ازدواج یکی از بهترین مصوباتی است که کمیسیون فرهنگی مجلس با آن موافقت کرد.
 
وی گفت: افزایش مبلغ وام ازدواج می‌تواند جوانان را برای ازدواج آسان تشویق و ترغیب کند و زمینه خوبی برای رسیدن سن ازدواج به سن منطقی باشد.
 
رییس کمیته برنامه، بودجه و اصلاح ساختار کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به پرکار بودن این کمیسیون در بررسی لایحه بودجه ۹۸ بیان کرد: حدود ۲۴۰ پیشنهاد در زمینه بودجه سال ۹۸ به این کمیسیون ارسال شده است.
 
حجت الاسلام آزادیخواه با بیان اینکه این پیشنهاد‌ها به جز پیشنهاد‌های اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس است ادامه داد: در نشست‌های متعددی با دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور، پیشنهاد‌ها جمع بندی، بررسی و سپس به کمیسیون تلفیق بودجه ارسال می‌شود.
 
بنا به این گزارش، لایحه بودجه ۹۸ با رقم یکهزار و ۷۰۳ میلیارد تومان سه شنبه چهارم دیماه توسط رییس جمهوری به صحن مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
منبع: ایرنا

صفری که حذفش به قبولی در اقتصاد کمکی نمی‌کند
 
حذف صفر از پول ملی برای نخستین بار در دور جدید مطرح شد. این طرح توسط یکی از نمایندگان مجلس و به نقل از رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد که بعد از آن عبدالناصر همتی از ارسال لایحه حذف چهار صفر از پول ملی به دولت خبر داد و گفت که بر اساس این لایحه که لازمه اجرای آن، تایید در دولت و سپس تصویب در مجلس است، قرار است بر اساس عرف چند ده ساله بین مردم هر ۱۰ هزار ریال معادل یک تومان لحاظ شود.

درباره چگونگی این طرح و شرایط اجرایی آن، عبدالله مشکانی، با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی کاری از پیش نمی‌برد، اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی باید با سیاست‌های اقتصادی همراه باشد. در شرایط فعلی که ثبات اقتصادی نداریم حذف صفر از پول ملی نه تنها کمکی به حل مسائل اقتصادی نمی‌کند بلکه می‌تواند حتی نوعی نااطمینانی هم به اقتصاد منتقل کند.

او پدیده "خلق پول" را علت اصلی بسیاری از مسائل اقتصادی ارزیابی کرد و گفت" خلق پول در جای خود نتیجه کسری بودجه‌ای است که دولت هرساله با آن مواجه است. خلق پول در بلندمدت باعث انباشت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی و بخش خصوصی می‌شود.

این اقتصاددان، اضافه شدن صفر‌ها به پول ملی در طول زمان را ناشی از تورم دانست و ادامه داد: بدهی دولت به بخش خصوصی این بخش را در سال‌های گذشته بسیار ضعیف کرده است که این مساله باعث کاهش عرضه و رکود اقتصادی خواهد شد. بخش خصوصی برای حل مشکلات خود به بازار گران و ناامن سرمایه مراجعه می‌کند که این مساله در نهایت باعث ناامنی تولید و صرفه قاچاق می‌شود.

وی مجموع این شرایط را مسائل اصلی اقتصاد کشور ارزیابی کرد و گفت: مطرح شدن حذف چهار صفر از پول ملی در این شرایط فقط باعث انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی اقتصاد و بودجه می‌شود.

پیش از این نیز حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزارت اقتصاد اظهار کرده بود این طرح در شرایط فعلی به بهبود اوضاع اقتصادی نمی‌تواند کمک کند و فقط مردم را سرگرم خواهد کرد.

بنا به این گزارش، حذف صفر از پول ملی ایران در جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار و در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۶ مطرح شده است، اما هیچ‌گاه اقدامات اجرایی به صورت جدی در راستای آن انجام نشد. در سال ۱۳۹۵ هم برای نخستین بار، حذف چهار صفر از پول ملی به طور جدی‌تری از سوی مسئولان وقت پیگیری شد تا جایی که در جلسه هیات وزیران، واحد پول ایران، تومان و برابر با ۱۰ ریال تعیین شد.
منبع: ایسنا
/۲۰۳/۹۶۹/م
ارسال نظرات