۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۹۲۹۱۳

شفاف سازی گروه ها و احزاب مختلف عراقی در مورد سفر به سرزمین‎های اشغالی

شفاف سازی گروه ها و احزاب مختلف عراقی در مورد سفر به سرزمین‎های اشغالی
درحالی‎که پارلمان عراق خواستار تحقیق درباره ادعای سفر هیأت‌های از این کشور به فلسطین اشغالی شده، طرف‌های مختلف عراقی در مقابل این ادعا موضع گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، روز گذشته طی بیانیه‌ای مدعی شد که سه هیأت از عراق شامل 15 نفر از شخصیت‌های سینی، شیعی و مقام محلی، طی سال گذشته میلادی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند و سفر آخرین هیأت، به چند هفته پیش باز می‌گردد.

بر اساس این ادعا، این افراد پس از بازدید از موزه قربانیان هولوکاست، با برخی شخصیت‌های آکادمیک و مقامات صهیونیستی دیدار کردند.

در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به هدف این سفرها اشاره‌ای نشده است.

در پی انتشار این خبر، سفیر فلسطین در بغداد، هرگونه سفر مقامات یا نمایندگان عراقی به سرزمین اشغالی را رد کرد و گفت: «هدف از این خبر تشویش افکار عمومی و اعلام این موضوع است که کشورهای عربی به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند».

انتشار این خبر با واکنش طرف‌های مختلف عراقی نیز مواجه شد.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق

«حسن کریم الکعبی» عضو هیات رییسه پارلمان عراق روز گذشته، از کمیته روابط خارجی این پارلمان خواست درباره این سفر و میزان صحت آن تحقیق کند.

کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق در واکنش به این خبر اعلام کرد که  این  ادعا در واقع بازی جدید تل آویو است تا در عراق فتنه به پا کند. بررسی این مسأله نیز در حوزه اختیارات سرویس‌های اطلاعات و امنیت ملی عراق است و این دو نهاد باید درباره صحت یا سقم این خبر توضیح دهند.

«فرات التمیمی» عضو این کمیسیون گفت که روز چهارشنبه، کمیسیون روابط خارجی پارلمان میزبان وزیر خارجه است و در این دیدار درباره چندین مسأله مربوط به روابط خارجه کشور، گفت‌وگو خواهد شد که از جمله آنها، اظهارات منسوب به وزیر خارجه عراق درباره موضعش در قبال راهکار دو دولتی درباره قضیه فلسطین است.

وی افزود که سفر هیأت‌های عراقی به فلسطین اشغالی نیز به عنوان یک موضوع جانبی، در این دیدار طرح خواهد شد تا در صورت نیاز، وی در این‌باره توضیح دهد. هرچند که این مسأله در حوزه اختیارات وزارت خارجه نیست و این سفرها در صورتی که انجام شده باشد نیز بدون اطلاع یا موافقت وزارت خارجه بوده‌اند.

«ناهدة الداینی» دیگر عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز این مسئله را تایید کرد و گفت که در این دیدار به وزیر خارجه پیشنهاد خواهد شد تا در صورت امکان مسأله سفر هیأت‌های عراقی به فلسطین اشغالی را از طریق وزارت‌‌خانه‌های خارجی کشورهای مجاور با اسرائیل، پیگیری کند. در صورت اثبات ادعای تل آویو درباره این سفرها، نمایندگان پارلمانی حاضر در این هیأت‌ها، رفع مصونیت خواهند شد زیرا یکی از اصول قانون اساسی عراق را نقض کرده‌اند.

ائتلاف سائرون

ائتلاف سائرون به رهبری «مقتدی صدر» نیز در واکنش به این خبر، اعلام کرد که پارلمان درباره این مسئله تحقیق خواهد کرد.

«رعد المکصوصی» نماینده این ائتلاف در پارلمان عراق تاکید کرد که پارلمان در این‌باره تحقیق خواهد کرد و در صورت صحت این سفرها، مجازات‌های لازم بر اساس قانون اساسی عراق، برای کسانی که به این سفرها رفته‌اند، در نظر گرفته خواهد شد. زیرا قانون اساسی کشور، هرگونه عادی‌سازی روابط و تعامل با دولت عبری را منع کرده است.

انجام چنین سفرهایی از سوی عراقی‌ها، بی‌سابقه نیست و «مثال الالوسی» از نمایندگان پارلمانی پیشین نیز در سال 2008 به تل‌آویو سفر کرده بود که این امر موجب شد، پارلمان مصونیت سیاسی او را لغو کند. سفر «ساره عیدان» ملکه زیبایی عراق به فلسطین اشغالی در سال 2017 نیز با مخالفت‌ها و واکنش‌های منفی جامعه عراق مواجه شد.

علاوه بر این، پیش از این نیز اخباری غیررسمی از سفر مقامات منطقه کردستان عراق به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیونیستی منتشر شده است.

دفتر «نوری المالکی»

دفتر نوری مالکی، نخست وزیر اسبق و معاون رییس جمهوری سابق عراق این ادعای رژیم صهیونیستی را تکذیب و اعلام کرد: عراق کشوری است که نگاه و تصمیم روشنی در قبال ماهیت خصمانه رژیم صهیونیستی دارد و این روش ها که با برخی دیگر از کشورهای عربی انجام می دهند، روی عراق کارساز نخواهد بود. 

«اثیل النجیفی»

«اثیل النجیفی» از رهبران ائتلاف «القرار العراقی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» درباره وارد شدن عراق به یک مصیبت بزرگ و جدی به دلیل دخالت اسرائیل در امور داخلی این کشور، هشدار داد.

وی اظهار داشت: ملت عراق، اکنون نیازمند وحدت ملی است و ما به اختلافات بیشتر که به انشقاقا در جامعه و ایجاد هرج و مرج در کشور منجر می‌شود، نیاز نداریم. موضع در قبال اسرائیل، یک موضع ملی است نه سیاسی. ملت عراق موضعی مشخص و شفاف در قبال اسرائیل دارند.

النجیفی تاکید کرد: این غیر منطقی است که یک طرف، اکنون موضوع سفرها به اسرائیل را طرح کند مگر اینکه بخواهد چالشهای کنونی عراق را به موضوع منازعه عربی – اسرائیلی تبدیل کند.

وی افزود: صحیح نیست که این روزها، این موضوع طرح شود. عراق مرزهای مستقیمی با اسرائیل ندارد و ما نمی‌خواهیم که تل‌آویو در امور عراق دخالت کند. این دخالت به ویژه در سایر منازعه آمریکایی – ایرانی در منطقه، مصیبتی جدی و بزرگ است.

این رهبر ائتلاف القرار عراق، تاکید کرد: سفرها به اسرائیل مطلقا غیرقابل قبول است اما طرح این مجادله در جامعه عراقی در چنین شرایطی نیز صحیح نیست. ما عراقی‌ها معتقدیم که اسرائیل خاک فلسطین را اشغال کرده است و ما جهادی طولانی با این مسأله داریم./847/ب102/ف

فارس

ارسال نظرات