۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۹۲۲۳۶
آیت الله اعرافی:

شرط بقای انقلاب بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیازهای روز است

شرط بقای انقلاب بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیازهای روز است
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به صیانت حوزه از نظام گفت: شرط بقای انقلاب و پاسخگویی به نیازها بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیازهای روز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: وقتی سخن از صیانت انقلاب به میان می آوریم هر گروه و نهادی متناسب با هویت و مأموریت های خود در برابر انقلاب دارای مسؤولیت است.

وی افزود: یک سری وظایف عمومی در قبال انقلاب داریم که آحاد جامعه موظف هستند اما وقتی سخن از حوزه به عنوان نهاد عالی معرفتی و علمی به میان می آید انتظارات ویژه ای می رود، حوزه در 4 دهه گذشته در کنار همه مأموریت ها در زمینه مأموریت های خاص خود گام بلندی را برداشته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که حوزه دستاوردهای بزرگی در قلمرو صیانت از انقلاب داشته است، اظهار داشت: برخی از مسؤولیت ها در صیانت از انقلاب عمومی است اما برخی مسؤولیت ها از حوزه به عنوان نهاد دین انتظار می رود.

وی ادامه داد: ما باید دانش و معرفت را متناسب با نیازهای امروز جامعه توسعه بدهیم، امام راحل با تئوری های اصیل اجتهادی اندیشه منسجم را ایجاد کرد، نخستین شرط بقا و استمرار انقلاب و پاسخگویی به نیازها بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیازهای روز است، اگر قرار است انقلاب گفتمان جدیدی را پایه ریزی کند و می خواهد تحول آفرین باشد فکر و اندیشه نیاز دارد.

آیت الله اعرافی با بیان این که در حوزه باید با بر تکیه مبانی اصیل اجتهادی با نگاهی نو به نیازهای جدید بپردازیم، ابراز داشت: حوزه معارف فکری، کلامی و عقلی جامعه باید مورد توجه باشد، حوزه قم در امتداد تولیدات عمیق فکری در قلمروهای گوناگون علوم کلامی، عقلی و حکمی در حال تولید علم و فعالیت علمی است.

وی عنوان کرد: فقه ما بسیار ریشه دار و عمیق است که کمتر مثل آن را شاهد هستیم و مشعل فقه در حوزه ها فروزان است اما نیازمند فقه معاصر هستیم و باید به مسائل نو و عرصه های جدید را بپردازیم، اگر نتوانیم بر پایه های اجتهاد اصیل به نیازهای جدید پاسخ دهیم عقب خواهیم ماند و با رعایت اصول باید این راه را تقویت کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان کرد: بدون تردید ماندگاری انقلاب به این است که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تئوری های درست و بنیادین عرضه کنیم، در داخل کشور بیش از یک میلیون دانشجو در سطح عالی علوم انسانی در حال تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: شالوده اندیشه علوم انسانی و اجتماعی بر مبانی غیر الهی استوار است و در مواردی در تضاد با اسلام است، این عرصه با شعار حل نمی شود و حوزه باید با تکیه برمبانی و درک درست وارد کار شود؛ استمرار جریان انقلاب و ماندگاری گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند این است در که اسلام حضور درست در بن مایه های فکری داشته باشد و الا موج نظام های غیر اسلامی افکار جامعه را می برد.

آیت الله اعرافی با بیان این که باید ضعف و قوت ها را مورد بررسی قرار داده و حرکت لازم را داشته باشیم، گفت: حوزه در تمدن سازی نوین اسلامی نقشی بی بدیل دارد، با عنایت رهبر معظم انقلاب و مراجع و اهتمام جامعه مدرسین و شورای عالی، مدیریت حوزه برای این مقوله و زمینه های دیگر طرح ها و تدابیری اندیشیده و گام های بزرگی برداشته شده است.

وی افزود: حوزه ای که بخواهد از انقلاب صیانت کند باید قدرت تولید گفتمان و ترویج عقلانی و انقلابی این گفتمان را داشته باشد، باید همه ما اهتمام داشته باشیم و قدم های جدی تری را داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بعد از تصویب اسناد راهنمای حرکت حوزه و برنامه های حوزه مجموعه انتظاراتی از حوزه های استانی وجود دارد، اظهار داشت: اهتمام به پاسخگویی حوزه به نیازها و در تراز بودن انقلاب امری مهم است، حوزه های استان ها نیز باید روی پای خود بایستند و متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنند.

ارسال نظرات