۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۵۹۱۸۵۰
گزارش رسا از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه؛

پیروزی گفتمان «نه به مذاکره» در برابر «دیپلماسی لبخند»

پیروزی گفتمان «نه به مذاکره» در برابر «دیپلماسی لبخند»
پیروزی اخیر محور مقاومت نشان داد که در برابر دشمن قوی پنجه تنها سیاست مقاومت است که پاسخگو است نه دیپلماسی لبخند.

به گزارش خبرگزاری رسا، پیروزی‌های اخیر محور مقاومت نویدبخش فرا رسیدن روزهای خوب در تاریخ تحولات منطقه‌ای است. بیش از چهار سال از آغاز جنگ نیابتی استکبار جهانی و حاکمان مرتجع عربی علیه مردم عراق و سوریه می‌گذرد اما اکنون و با جانفشانی‌های شهدای محور مقاومت، روزهای سخت به پایان خود نزدیک شده و اخبار این روزهای رسانه‌ها نویدبخش پایان نفس‌های دشمنان محور مقاومت است.

از هفته گذشته که خبر بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل شد، گمانه زنی‌ها و اظهار نظرهای متعدّدی از سوی کارشناسان پیرامون آینده منطقه و نحوه چینش قدرت در خاورمیانه مطرح می‌شود.

در آغاز جنگ سوریه و ظهور تروریست‌های تکفیری داعش در این کشور و هجوم عناصر این گروهک تروریستی به عراق، بسیاری از کشورهای عربی ضمن قطع روابط دیپلماتیک با سوریه و حکم به خروج این کشور از اتحادیه عرب، با خرسندی کامل دست همکاری به سوی آمریکا و اسرائیل دراز کرده و برخی کشورها نظیر عربستان به حمایت تسلیحاتی و مادی از داعش پرداختند.

با آنکه بسیاری از حکام عربی ابراز امیدواری می‌کردند که حکومت سوریه و عراق در کمتر از چند هفته سقوط کند و با هدف خوش خدمتی به آمریکا و اسرائیل، به برادران مسلمان خود خیانت کردند اما مجاهدت رزمندگان محور مقاومت سبب شد تا این آرزو هیچگاه محقق نشود و پس از چند سال نه تنها حکومت عراق و سوریه با قدرت‌تر از گذشته به کار خود ادامه داده بلکه کشورهای عربی نیز یکی پس از دیگری برای از سرگیری روابط با سوریه از یکدیگر گوی سبقت را می‌ربایند.

نگرانی اسرائیل از بازگشایی سفارت کشورهای عربی در سوریه
بازگشت کشورهای عربی به سوریه نگرانی‌های شدیدی را برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته است. اسرائیل که در تمام این سال‌ها با صرف هزینه‌های هنگفت خود را در یک قدمی طرح از فرات تا نیل می‌دید اکنون سیطره بر بلندی‌های جولان را نیز از دست داده است.

حیزی سیمانطوف کارشناس امور عربی در کانال ده تلویزیون تل‌آویو با اشاره به پیروزی‌های نظامی و سیاسی بشار اسد در هفته اخیر تاکید کرد که مسأله کناره‌گیری اسد از حکومت از محافل سیاسی رخت بر بسته است و اکنون مسؤولان اسرائیلی باید قبل از هر سخنی پیرامون ابعاد احتمالی آن به دقت تفکر کنند.

از سویی سمدار بیری تحلیلگر مسائل عربی روزنامه یدیعوت آحرونوت با اشاره به آغاز بهار سوری و بازگشایی سفارت کشورهای عربی در دمشق، احتمال حضور سفیر عربستان سعودی در سوریه و بازگشایی سفارت این کشور در دمشق را بسیار جدی تلقی کرده است.

وی به نقل از منابع آگاه در تل‌آویو، سفر عمر البشیر رییس جمهور سودان به دمشق در هفته گذشته را آغاز بازگشت روابط سوری ـ عربستانی دانسته و تصریح می‌کند که البشیر که بسیار به عربستان نزدیک است اکنون به دمشق رسیده تا پیرامون امکان ازسرگیری روابط میان عربستان و سوریه با مقامات سوری گفتگو کند.

این کارشناس سیاسی تاکید می‌کند: «تغییرات داخلی عربستان به ویژه برکناری عادل الجبیر و تعیین ابراهیم العساف به عنوان وزیر خارجه را باید در راستای بازگشت روابط میان دمشق و سوریه تفسیر کرد. با آنکه خاندان آل‌سعود تا کنون نسبت به این اخبار واکنشی نشان ندادند اما بشار اسد به رییس جمهور سودان اعلام کرده که کشورش با از سرگیری روابط با تمامی کشورهای عربی مشکلی ندارد.»

ترامپ و فرمان حضور عربستان در سوریه
همزمان برخی منابع خبری از دستور رییس جمهور آمریکا به تصمیم‌گیران سعودی برای از سرگیری روابط با سوریه و حضور جدی ریاض در دمشق خبر می‌دهند. به گفته این منابع آگاه، اصرار حضور عربستان در سوریه برای آنچه که «مقابله با نفوذ ایران» دانسته شده، بوده و از این رو ترامپ به پادشاه عربستان پیشنهاد بازسازی سوریه را داده است.

همچنین دیدار علی المملوک رییس دستگاه اطلاعاتی سوریه با همتای مصری خود عباس کامل در قاهره را نیز در راستای تلاش مصر برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دانست. به اعتراف پایگاه خبری دبکا، بشار اسد تنها در هفته گذشته سه دستاورد بزرگ یعنی عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه، بازگشایی سفارت امارات در دمشق پس از هفت سال و ورود ارتش به منبج را به دست آورده که در نوع خود حائز اهمیت است.

پیروزی گفتمان مقاومت به جای سازش
عقب نشینی آمریکا از سوریه با هماهنگی اردوغان رییس جمهور ترکیه، بازگشایی سفارت امارات در دمشق و مذاکره البشیر با بشار اسد با هدف فراهم ساختن شرایط برای بازگشایی سفارت عربستان در سوریه، نشان دهنده آغاز فصل جدیدی از تحولات منطقه‌ای با محوریت مقاومت اسلامی است.

کشورهای عربی که تا چندی قبل آرزوی سقوط حکومت سوریه را داشته و به خیال خود از این رهگذر امیدوار بودند که تا مرزهای جمهوری اسلامی ایران به پیش آیند، امروز یکی پس از دیگری برای بازگشایی سفارت خود در دمشق صف کشیده‌اند؛ دیروز سودان، امروز امارات و فردا عربستان سعودی!

پیروزی محور مقاومت در سال‌های اخیر بار دیگر حقانیت شعار «ایستادگی به جای سازش و تسلیم» را اثبات کرد. جانفشانی رزمندگان و مجاهدان محور مقاومت اثبات کرد که در برابر استکبار جهانی و زورگویان تنها سلاح مقاومت و ایستادگی است که پاسخگو است و نه «دیپلماسی لبخند».

اگر ملت عراق و سوریه در برابر زیاده‌خواهی مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی سر تسلیم فرود آورده بودند، امروز شاهد چنین دستاوردهای بزرگی نبودیم. بی‌شک دیپلماسی یک گزینه در کنار سایر گزینه‌های موجود است و نه تنها گزینه حل مشکلات منطقه‌ای.

محور مقاومت بار دیگر صدق مبنای « وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ» را نشان داد تا همگان بدانند که در برابر دشمن قوی پنجه این سلاح مقاومت است که جوابگوی زیاده‌خواهی استکبار است و نه سازش، مذاکره و یا تسلیم./981/ب950/ر

ارسال نظرات