۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۵۹۱۷۶۸
بررسی ابعاد مختلف حماسه 9دی؛

حمایت مردمی برگ برنده نظام اسلامی

حمایت مردمی برگ برنده نظام اسلامی
معصومه ظهیری در گفت وگویی نهم دی را میثاق مجدد ملت با ولایت فقیه دانست و گفت: مسؤولان در جریانات سال 88 مدیریت بحران نداشتند.

به گزارش خبرگزاری رسا، معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور در گفت و گویی به مناسبت نهم دی‌ماه سالروز حماسه‌آفرینی ملت ایران و پیمان مجدد آن‌ها با رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی است این روز را میثاق مجدد ملت با ولایت فقیه دانست که متن گفت و گو بدین شرح است:

• همراهی مردم با نظام جمهوری اسلامی ایران را در طول این سال‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در شرایطی که تمام جهان زیر پرچم حکومت شرق و غرب قرار داشت انقلاب اسلامی یک نگاه نو و دیدگاه سومی را به ارمغان آورد که مبنی بر جمله «قولوا لااله الا الله تفلحوا» بود که وحدت و همبستگی مردم را به دنبال داشت، دیدگاه امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی برخاسته از ایمان و خداپرستی بوده و سه ویژگی رهبری، وحدت مردم و خداباوری سبب پیروزی مردم ایران در برابر رژیم سابق بود.
 
از آغاز انقلاب اسلامی جریان‌های جهانی صاحب قدرت انحصارطلب به مخالفت با آن بر خاستند و وحدت و همبستگی مردم را مورد هجمه‌های زیادی قرار دادند تا در جامعه شکاف ایجاد کنند، این هجمه‌‌ها در عرصه‌ها و صورت‌های گوناگونی نظیر حمله نظامی، تحریم اقتصادی، نفوذ فرهنگی و حملات سایبری بوده است.
 
در طول این سال‌ها مردم همواره در برابر هجمه‌ها و فشارهای دشمنان مقاومت کرده و ایثار، گذشت، همدلی و وحدتی مثال‌زدنی داشتند و در شرایط بسیار سختی مانند دفاع مقدس همواره پشتیبان نظام اسلامی بودند.
 
بصیرت، هشیاری و زمان‌شناسی دقیق مردم ایران سبب شده تا دشمنان به اهداف خود نائل نشوند، یکی از مواردی که مردم بصیرت خود را به‌خوبی نشان‌ دادند در مواجهه با جریان‌های دو دهه گذشته در سال‌های 78 و 88 بود.
 
• چه تفاوتی میان اتفاقات سال 78 و 88 وجود دارد؟
جریان‌ سال 78 و اتفاقات کوی دانشگاه فراگیری زیادی نداشت اما در جریان انتخابات سال 88 یک آماده‌سازی قبلی وجود داشت و بهانه‌هایی هم به دست آن‌ها داده شد تا برخی در پی گسترش التهابات در شهرهای دیگر کشور باشند.
 
البته اتفاقات سال 88 پیش از انتخابات برنامه‌ریزی‌شده بود و افرادی که وابسته به برخی جریان‌ها بودند حتی پیش از انتخابات از تخلف و تقلب سخن گفته و مردم را به حضور در خیابان‌ها تحریم می‌کردند.
 
• چه دلایلی سبب گسترش و ادامه یافتن اعتراضات پس از انتخابات سال 88 شد؟
بی‌برنامگی و عدم توجه و هشیاری مسئولین وقت به اتفاقات سال 88 دامن زد ما باید به این توجه داشته باشیم که دشمنان از روزنه‌ها نفوذ می‌کند و در مواردی به ما ضربه می‌زند که خود ما زمینه آن را فراهم کرده باشیم، پس از انتخابات نیاز به یک آرامش، قانون‌گرایی و نظم داشتیم اما برخی اردوکشی‌های خیابانی که از هر دو طرف سر زد این آرامش را از کشور سلب کرد.
 
بی‌برنامگی‌ها و تجمعاتی که به‌منظور تحریک احساسات صورت گرفت به آتش اختلافات دامن زد و همین عدم مدیریت احساسات خودی‌ها سبب شد تا اتفاقات سال 88 فراگیر شود، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز هردو جریان را از اردوکشی‌های خیابانی نهی کردند، ایشان اتفاقات میدان ولی‌عصر و تجمع جریان پیروز و جشن گرفتن پس از انتخابات را تأیید نکردند و فرمودند این اردوکشی‌های خیابانی از هر دو طرف مطلوب نیست.
 
• جریان پیروز انتخابات برای کاهش التهابات چه رویکردی باید نشان می‌داد؟
مسیر رأی مردم باید به‌صورت قانونی و از طریق تأیید شورای نگهبان و تنفیذ مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ادامه پیدا می‌کرد، جریان مخالف طبیعتاً اعتراض خود را نشان می‌داد اما جریان پیروز که پشتوانه رأی مردم را داشت باید قانون‌مندانه عمل کرده و شرایط را اداره می‌کرد. 
 
ما باید به این توجه داشته باشیم که جریان پیروز در انتخابات اداره کشور را به عهده داشتند و مدیریت بحران در کشور نیز به عهده آن‌ها بود و اگر التهابی پیش آمد باید توسط این جریان اداره می‌شد، وقتی سخن از بصیرت، آگاهی و هشیاری می‌شود مدار حرکت ما اطاعت امر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و این اطاعت باید توسط همه جریان‌ها جلوه‌گری داشته باشد.
 
• گفتید مسئولان وقت مدیریت احساس و عملکرد درستی نداشتند، چگونه اعتراضات و اتفاقات پس از انتخابات مدیریت شد و به پایان رسید؟
با جدیت به این مسئله اعتقاددارم که قائله سال 88 توسط مردم جمع شد و به پایان رسید و عقب کشیدن دشمن و همچنین مدیریت و اداره متولیان و مسئولان دلیل به پایان رسیدن اتفاقات سال 88 نبود، بلکه حضور پرشور مردم و اطاعت‌پذیری آن‌ها از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به این قائله پایان داد، نه دی یک میثاق دوباره با ولایت و رهبری بوده و نشان‌دهنده وحدت و همبستگی و ایمان مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی است.
 
• آشوب‌های سال 88 چه خسارت‌هایی به بار آورد؟   
التهابات سال 88 خسارت‌های مادی و معنوی زیادی برای کشور ایجاد کرد و در درگیری‌ها و آشوب‌ها چندین نفر به شهادت رسیدند، در جریان مقابل نیز برخی از افراد فریب‌خورده جان خود را از دست دادند و ازآنجایی‌که این افراد نیز از مردم کشور ایران بودند این یک اتفاقی بد و خسارت بود و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز از برخی خانواده‌های خسارت‌دیده در سال 88 که فرزندان آن‌ها فریب‌خورده و آسیب دیدند، دلجویی کردند.
 
• انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها با فشارها و اتفاقات زیادی مواجه شده اما همواره پشتوانه مردم را به همراه خود داشته است، دلیل این پایداری مردم چیست و چه چیزی به آن ضربه می‌زند؟
نظام جمهوری اسلامی اقتدار خود را از جمهور مردم کسب کرده و  دشمن نیز همیشه جمهوریت و همدلی نظام را نشانه می‌گیرد و برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی به مردم فشار می‌آورد که نمونه‌های آن در هشت سال دفاع مقدس، تحریم‌های اقتصادی و هجمه‌های فرهنگی قابل‌مشاهده است.
 
فشارهای اقتصادی سبب شده تا گسل و فاصله اقتصادی در کشور ایجاد شود و دهه بصیرت زمانی برای هشیاری بیشتر مسئولین در همراهی بیشتر با مردم و مقابله با این فواصل و گسل‌های اقتصادی است.
 
• با توجه به اینکه حماسه ۹ دی به‌صورت خودجوش و مردمی صورت گرفت، آیا دهه بصیرت تنها متوجه عموم مردم است؟ نقش مسئولان در این دهه چیست؟
دهه بصیرت زمانی برای مطالبه‌‌گری و دفاع آرمان‌های انقلاب اسلامی است و باید کسانی که خود را از مردم جدا کردند در کنار ملت قرار بگیرند، مردم در ۹ دی با مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تجدید میثاق کردند و از مسئولان انتظار دارند به فرمایشات ایشان عمل کنند، دهه بصیرت تنها برای مردم حاضر درصحنه نیست و دولت، مجلس و قوه قضائیه نیز باید در وظایف خود بیش از گذشته با مردم و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) همدلی و همراهی داشته باشد.
 
شعار انقلاب اسلامی برگرفته از فرمایشات امام علی(ع) مبنی بر همراهی با مظلومان و دشمنی با ظالمان بود، همراهی مردم و حکومت جمهوری اسلامی با مردم مظلوم یمن و محکوم کردن دشمنان ظالم در سراسر جهان نیز نشان‌دهنده اعتقاد ما به حکومت جهانی و تمدن سازی اسلامی است که باید برای آن برنامه‌ریزی خوبی صورت بگیرد.
 
شکاف و گسل میان مردم و مسئولان چه اثرات مخربی به دنبال دارد؟
مردم از مسئولان این توقع را دارند که وقتی سکان‌داری نظام جمهوری اسلامی با پشتوانه رأی مردم به آن‌ها داده می‌شود مسئولان نیز همراه و هم‌صدا با مردم باشند و شکافی میان آن‌ها احساس نشود، گسل و شکاف میان مردم و مسئولان بزرگ‌ترین مسئله‌ای است که دشمن بر آن سرمایه‌گذاری کرده است.
 
مسئولان باید برای شنیدن مشکلات مردم گوش شنوا داشته باشند اما متأسفانه نسبت به برخی مشکلات و اعتراضات به‌حق مردمی و صنفی در کشور توجه و اقدام دیرهنگامی دارند و این امر مردم را آزار می‌دهد. 
 
دهه بصیرت زمانی برای مطالبه این امور است و تنها مربوط به دشمنان خارجی نمی‌شود، در دوران دفاع مقدس دشمن فشارهای اقتصادی زیادی به مردم وارد کرد اما رهبری امام خمینی(ره) و همراهی مسئولان با مردم سبب شد تا دشمن به اهداف خود نرسد./1324/د101/ج
ارسال نظرات