۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۹۰۹۲۲
یادداشت؛

برای رسیدن به سینمای آوانگارد لحظه شماری می‌کنیم

برای رسیدن به سینمای آوانگارد لحظه شماری می‌کنیم
هنر انیمیشن جایی برای توصیف توانایی جریان انقلاب اسلامی است که با آثاری چون فیلشاه، فهرست مقدس و شاهزاده روم توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هر چقدر سینمای ما رو به افول است، اما در انیمیشن می‌توان خود را امیدوار کرد. البته این روزها فرم و محتوای انیمیشن انقلاب اسلامی و تولیدات هنری آن به مذاق برخی جریانات سینمایی خوش نیامده است و به همین خاطر هر چه انیمیشن‌های جریان انقلاب جدی‌تر می‌شود، نقد سایت‌های سینمای فیلمفارسی ایران تندتر از گذشته می‌تازد.

برای رسیدن به سینمای آوانگارد لحظه شماری می‌کنیم

بدون شک انیمیشن فیلشاه یک سروگردن از شاهزاده روم بالاتر است و انیمیشن‌سازی در ایران را ارتقا داده است. البته فیلم دارای اشکالاتی نیز هست ولی آن چه که نباید غافل‌مان کند، روند رو به رشد فعالیت جریان انقلاب است و در مقابل کینه‌توزی لیبرال‌مسلکان سینمای ایران علیه این سبک آثار همه‌گان را به تعجب واداشته است.

روایت فیلم از جنگل‌های آفریقا تا یمن

داستان بچه فیلی به نام شادفیل است که پسر رئیس قبیله فیل‌ها و یکی از تپل‌ترین فیل‌های قبیله که خیلی دست و پا چلفتی و بی عرضه است. بقیه بچه‌ها به او شاسفیل می‌گویند، حتی در مسابقه چهارجانبه محله آخر شد و ناامیدانه به گوشه‌ای رفت و قهر کرد. با آمدن شکارچی‌ها شادفیل و اعضای قبیله زندانی می‌شوند و رئیس دزدها «اسفل» به دنبال شکار همه حیوانات برای پادشاه کشورش است.

برای رسیدن به سینمای آوانگارد لحظه شماری می‌کنیم

در کش و قوس‌هایی که اتفاق می‌افتد، پادشاه صبا به دنبال ساخت معبدی بود که رونق معبد کشور همسایه را از بین ببرد و خود را مطرح نماید، اما به نتیجه نرسید و کسی به معبد خود ساخته ابرهه توجهی نداشت تا اینکه تصمیم به تخریب خانه خدا در مکه کرد.

با لشکری از همین فیل‌ها به رهبری شادفیل به مکه می‌روند، شادفیل با وجود سرکشی خویش، مست در قدرت شده است ولی در پایان فیل‌ها به اذن خدا عقب می‌کشند و ابرهه به دست لشگر ابابیل زمین‌گیر می‌شود و شادفیل هم از غرور و سرمستی که به خاطر همراهی با ابرهه داشت، بیرون می‌رود و با فیل‌های دیگر به خانه خویش باز می‌گردند.

برای رسیدن به سینمای آوانگارد لحظه شماری می‌کنیم

چند نکته درباره فیلم که باید بیان کرد

فیلشاه با تمام کم و کاستی خود با امکانات کم و محدود هنرمندان این کشور ساخته شده است و به خاطر نگاه ایرانی-اسلامی اکثر سلیقه‌ها را راضی نگاه داشته است. این فیلم مانند فهرست مقدس تلاش دارد تا با نگاهی نشانه‌شناختی به نتیجه انتهایی خود برسد. البته ضعف در فیلمنامه، عجله در به مقصود رسیدن و ... سبب شده است تا قوت‌های اثر آنطور که باید دیده نشود، هر چند از این اثر استقبال 7 میلیارد و 900 میلیونی شد. فیلم بن‌مایه مذهبی خود را سریع به نمایش نمی‌گذارد و اجازه می‌دهد تا مخاطب خوب با اثر انس بگیرد و نهایت موضوع داستان را نشان دهد.

برای رسیدن به سینمای آوانگارد لحظه شماری می‌کنیم

روایت فیلم اصلا به ذوق نمی‌زند و مخاطب متوجه نمی‌شود که این فیلم روایتی از سوره فیل است و یک داستان قرآنی را به تصویر کشیده شده. همین مسئله مانند فهرست مقدس که به واقعه نجران پرداخته بود، می‌تواند سبب جذابیت داستان شود و نشان دهد که با ایده و خلاقیت می‌تواند سوره‌های قرآن را به تصویر کشید و یک واقعه قرآنی را اینگونه به آسانی توضیح داد.

این فیلم را همراه کودکان‌تان ببینید

فیلمنامه نویس طنز را به خوبی در دل داستان نشانده است و تلاش می‌کند تا با این کار از خستگی بیننده بکاهد. شخصیت‌ها به خوبی پردازش شده‌اند. انتقادهای زیادی از سوی سایت‌های وابسته به جریان لیبرال علیه فیلشاه منتشر شد و آن را اثری خسته کننده و غیرقابل تحمل نامیدند. همان جریانی که به حاتمی کیا فیلمساز وابسته گفتند و پنهانی پول نفت را صرف آذین بستن سایت‌های خویش و آثار مبتذل خود کردند.

برای رسیدن به سینمای آوانگارد لحظه شماری می‌کنیم

شاید از منظر این افراد فیلم تگزاس، کلمبوس، آمپول یا تهران لس آنجلس یک اثر مطلوب و قابل استفاده است. البته ما خوشحال از این داستان هستیم که سکان انیمیشن بر دستان ساختارهای انقلابی است و به همین خاطر هنوز به سمت ابتذال نرفته است و امیدواریم که کارگردان این اثر جناب محمدیان و دیگر کارگردانان روشن ضمیر و آشنا به مخاطب شناسی در ادامه مسیر جدی‌تر از قبل فعالیت کنند. /882/ی702/س

مهدی کمالی

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عبدالله حاج صفی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶
بسیار عالی و پر محتوا
0
0