۰۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۹۰۶۵
برگزيده کتاب سال حوزه(20)؛

مشکاة الاصول

رسا، سرويس فرهنگي ـ مشکاة الاصول، نوشته سيد حسين شمس ابرده و سيد ضياء عدنان الخباز به کوشش مؤسسه بوستان کتاب منتشر و در دهمين همايش کتاب سال حوزه شايسته تقدير شناخته شد.
مشکاة الاصول

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، مشکاة الاصول، نوشته سيد حسين شمس ابرده و سيد ضياء عدنان الخباز به کوشش مؤسسه بوستان کتاب منتشر و در  دهمين همايش کتاب سال حوزه شايسته تقدير شناخته شد.

سيد حسين شمس ابرده در سال 1304 در ابرده مشهد متولد شد. وي تحصيلات خود را تا سطح اجتهاد در زمينه فقه واصول و فلسفه اعتقادي ادامه داد واز استاداني چون حضرات آيات بروجردي، ميلاني، خوانساري، حائري يزدي و امام خميني(ره) بهره برد. توحيد ناب، توحيد از نگاه نو، الامربين الامرين از آثار او است.

همچنين سيد ضياء عدنان الخباز در سال 1396هـ ق در قطيف متولد شد و تا خارج فقه و اصول ادامه تحصيل داد. وي از محضر بزرگاني چون سيد محمد صادق روحاني، سيد حسن شمس و سيد احمد طباطبايي بهره برد و آثاري چون العارف ذو الثفنات، الولايه التکوينيه بين‌القرآن و البرهان و روايات لعب الامامين الحسنين(ع) في الميزان را نوشت.

کتاب مشکاة الاصول تقريرات درس يکي از فقيهان نکته سنج معاصر است و درباره علم اصول، علم اجمالي و تنبيهات اشتغال به تفصيل بحث کرده است.

تعريف مفهوم علم و تقسيمات آن از جمله تصوري و تصديقي و حضوري و حصولي در ابتداي اين اثر آمده است.

در ادامه نويسنده مقصود از منجزيت و مراد از حجيت را تشريح کرده و منجزيت علم اجمالي و مناقشات مربوط به آن را آورده است.

منجز‌بودن علم اجمالي در شبهه غير محصوره، منجز‌بودن علم اجمال در هنگام اضطرار يا خروج بعضي از اطراف شبهه از محل ابتلا، جواز اکتفا به امتثال احتمالي، جواز اجراي اصل در يکي از دو طرف شبهه هنگام انجام ديگري و مسائل ديگر از تنبيهات هشت‌گانه اين بخش است.

در بحث از اقل و اکثر به چهار تنبيه و مناقشات مربوط به آن پرداخته شده و در بخش پاياني کتا‌ب به شرايط جاري‌شدن اصل احتياط و اصل برائت به صورت مشروح اشاره شده است.

گفتني است، مشکاة الاصول، نوشته سيد حسين شمس ابرده و سيد ضياء عدنان الخباز به کوشش مؤسسه بوستان کتاب قم در 528 صفحه منتشر و امسال در دهمين همايش کتاب سال حوزه شايسته تقدير شناخته شده است.

ارسال نظرات