۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۵۹۰۴۲۷
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران خوزستان:

تحقیقات و پژوهش‌ها باید جنبه میدانی پیدا کند

تحقیقات و پژوهش‌ها باید جنبه میدانی پیدا کند
اشرفی با بیان اینکه پژوهش‌ها برای پاسخگویی به مسائل باید در حوزه دین جهت گیری داشته باشد، گفت: امور بین رشته‌ای پژوهش‌ها مورد توجه قرار گیرد و تحقیقات و پژوهش‌ها جنبه میدانی پیدا کند.
خانم اشرفی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه شمولیت و جامعیت دین مبین اسلام جای پژوهش بسیاری دارد، اظهار داشت: جاودانگی تعالیم دین مبین اسلام نیازمند آن است که علمای اسلام امور مستحدثه را استخراج کنند؛ از این رو در زمان حاضر با توجه به هجمه‌های فکری و انحرافی نیازمند پژوهش‌های دقیق‌تر و در عین حال حمایت بیشتر از پژوهشگران هستیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان خوزستان با بیان اینکه مکاتب غربی تعابیر و تفاسیر جدیدی از مسائل اجتماعی و دین بیان می‌کنند، افزود: پژوهش‌ها برای پاسخگویی به چنین مسائلی باید در حوزه دین جهت گیری داشته باشد که در این زمینه امور بین رشته‌ای پژوهش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه مباحث اجتماعی به روز مرتبط با دین را باید از طریق پژوهش بررسی کنیم، ادامه داد: در مباحث روانشناسی، امور و آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه دین پژوهش‌ها را سوق و به صورت ملموس امور اجتماعی را با آموزه‌های دینی مرتبط کنیم.

اشرفی نبود پژوهشکده‌ها در حوزه‌ها را از عوامل عدم اهتمام و توجه به بحث پژوهش و حمایت از پژوهشگران برشمرد و گفت: در حوزه‌ها علی رغم تحقیقات پایانی و پایان نامه ها، لکن محققان متن محور بوده و منابع تنها مکتوب هستند و هنوز جرأت ورود به عرصه‌های پژوهش میدانی را پیدا نکرده و ملموس‌تر پیگیر مسائل باشند.

وی با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش‌ها باید جنبه میدانی پیدا کند، خاطرنشان کرد: پایان نامه‌های بسیاری در کتابخانه‌ها مانده که به عرصه کاربرد نرسیدند در حالی که باید پایان نامه‌ها را به سوی کاربردی شدن سوق داد؛ از این رو در کنار کار‌های کتابخانه ای، پژوهش‌های میدانی مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهش حوزه خواهران استان خوزستان با اشاره به اینکه مطالعه دقیق و تعمق در متون و اولویت دادن به تحصیل با توجه به تبدیل شدن جو حوزه به دانشگاه در حال کمتر شدن است، عنوان داشت: زی طلبگی گذشتگان عاملی بر تعمق عمیق در متون و اولویت نسبت به تحصیل بود که متأسفانه امروزه به حوزه همچون دانشگاه نگریسته می‌شود و آن را تنها برای آموزش و صرف گرفتن مدرک تصور می‌کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه سوق اصل فلسفه حضور در حوزه‌ها تنها به سوی علم آموزی و سواد آن هم نه سواد و علم آموزی مدنظر بزرگان یک آسیب است، بیان داشت: چنین نگرشی قطعا به اصل پژوهش در حوزه‌ها آسیب وارد می‌کند و سبب می‌شود تا طلبه به جای تأثیرگذاری بر جامعه از طریق پژوهش تنها به علم آموزی توجه شود./۹۴۵۶/ت602/ب1
ارسال نظرات