۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۷۹۵۹۰
کوتاه و گویا؛

مراحل بخشش

"بخشایش عملی" ممکن است همیشه کار درستی نباشد؛ چون افراد فرومایه و بی شخصیت را فاسد می‌کند. بنابراین گاهی بخشایش عملی تصمیم درستی نیست.
مظاهری سیف کارشناس عرفان های نوظهور حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف رییس موسسه بهداشت معنوی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  مظاهری سیف در نوشتاری مراحل بخشایش را بیان کرده است.

بخشایش چند مرحله دارد: اول، بخشایش قلبی یعنی بیرون ریختن کینه و دشمنی از دل. این اقدام برای نجات شما از عذاب و رسیدن به آرامش ضروری است.

دوم، بخشایش عملی یعنی چشم پوشی از مجازات و جبران خطای شخص.

این دو مرحله جدا هستند ولی با هم ارتباط بسیار نزدیکی دارند. به طوری که اگر کسی بخشایش قلبی داشته باشد می تواند بخشایش عملی هم انجام دهد و کسی که بخشایش قلبی نداشته باشد نمی‌تواند بخشایش عملی را انجام دهد. ریشه و اساس بخشایش بخشایش قلبی است و آنچه موجب آرامش درونی می شود، همین بخشایش قلبی است.

بخشایش عملی ممکن است همیشه کار درستی نباشد؛ چون افراد فرومایه و بی شخصیت را فاسد می‌کند. بنابراین گاهی بخشایش عملی تصمیم درستی نیست.

بخشایش قلبی و درونی را برای رسیدن به آرامش باید انجام دهیم، اما بعد از آن از سر لطف و مهربانی ممکن است، مجازات شخص خطاکار را پی‌گیری کنیم. تا او از آنچه که هست بدتر نشود و بدکاری‌اش موجب رنج دیگران نشود.

این مرحله بعد از آن است که قلباً او را بخشیدیم و می توانیم عاقلانه و درست درباره مجازات یا بخشایش عملی او تصمیم بگیریم. در این صورت مجازات شخص خطاکار بدخواهی او نیست، بلکه خیرخواهی برای اوست./999/د۱۰۲/س

 

 

ارسال نظرات