۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۴۸۴۴۵۲
مولوی عبداللهی در گفت و گو با رسا مطرح کرد؛

از رفتار اشتباه آل سعود تا محبت اهل بیت نزد اهل سنت

مردم شرق کشور با ترکیبی از اهل سنت و شیعه سالیان درازی است که با همدلی و برادری در کنار هم زندگی می کنند و تمام تلاش دشمنان برای نابودی وحدت در این دیار بیهوده مانده است.
مولوی عبداللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، مولوی سید احمد عبداللهی امام جمعه درمیان و قرار مصاحبه او ما را برآن داشت تا سفری غیر معمول به خراسان داشته باشیم بنا بر عادت همیشگی حرکت در روز را برای رسیدن به سیر در شب هنگام ترجیح دادم تا با این خطه نیز آشنا شوم. واقعاً صبر مردم این خطه مانند بیابان‌های این سامان ممتد و طولانی و دل‌هایشان وسیع و گسترده است. به عنوان تجربه نخست برای سفر به خراسان جنوبی برخورد با مردم این دیار برایم بسیار دلنشین بود. مردمانی نجیب و دوست داشتنی که توانسته اند از دل این بیابان‌های گرم و طاقت فرسا جواهراتی مانند زرشک و زعفران ناب را استخراج کنند. دین این دیار مسلمان و مذهب آنها شیعه و اهل سنت آن، حنفی هستند. مردمی که با وجود همه دشمنی‌ها، عداوت‌ها و شیطنت‌های دشمنان اسلام مانند قبل با دوستی و همدلی در کنار هم زندگی می‌کنند.

مولوی عبداللهی ما را صمیمانه در منزل خود مهمان کرد و از مسائل درمیان با ما سخن گفت وقتی نظر او را درباره وحدت مسلمین جویا شدیم گفت: وحدت امری است که هم در قرآن و هم در روایات از صدر اسلام تا کنون بر آن تاکید شده است و حتی در ادیان سابق هم وحدت راه گشا بوده و سبب عزت مسلمانان شده است و خداوند متعال از اقوام گذشته هم حکایاتی فرموده که آن‌ها بر اثر اتحاد و اتفاق و یکپارچگی به عزت رسیدند و در جایی که اختلاف داشتند آن اختلاف باعث شکست و ضربه به آن‌ها شده است.

ما در دین مقدس اسلام که کامل‌ترین دین آسمانی است تاکید زیادی بر روی وحدت داریم چون وحدت یکی از مسائل بسیار مهم و تاثیرگذار در پیشرفت دین مردم بوده است، قرآن به مسلمانان امر کرده است که شما و اعتصموا بحبل الله کنید ولی اعتصمو بحبل الله زمانی رخ می‌دهد که شما تفرقه نکنید و اختلاف نداشته باشید، از همه این موارد ما پی میببریم که وحدت یک امر سیاسی محض نمی‌تواند باشد چرا که برای پیشبرد سیاست دین اسلام و حکومت اسلام، وحدت مؤثر است و ما منکرش نیستیم اما اینکه وحدت فقط یک امر سیاسی است این گونه نیست، وحدت یک امری معقول، معروف و پسندیده است که حتی عقل سلیم به این موضوع حکم می‌کند که وحدت و یکپارچگی در بین مسلمانان باشد و مسلمانان از اختلاف و دو دستگی اجتناب کنند بنابراین نمی‌توان گفت وحدت، سیاسی است اگر موقعیت ایجاب کرد وحدت باشد واگر موقعیت ایجاب نکرد وحدت نباشد، نه این طور نیست بودن وحدت به هر لحاظر، در هر زمان و در هر مکان به نفع اسلام و مسلمین است و همه از اختلاف صدمه می‌بینند یعنی آسیب اختلاف بر همه وارد می‌شود و همه متحمل ضرر می‌شوند این طور نیست که یک قشر خاص ضرر ببینند.

                                                                     

رسا- عواملی که مانع وحدت می‌شوند چه چیزهایی است؟

عواملی وجود دارند که باعث می‌شوند وحدت کم رنگ شود و آن رفتار و عملکرد خود علمای هر منطقه است چون علما مقتدای مردم هستند و در جامعه تأثیر گذار می‌باشند و مردم از علما حرف شنوی دارند بنابراین عملکرد علمای دین در باب وحدت بسیار مؤثر است و اگر خدای نکرده آن‌ها در باب اختلاف قدم بردارند و موضوع اختلافی را برجسته کنند مسلماً در راه ایجاد وحدت خلل ایجاد می شود و آن طور که شاید و باید، وحدت ایجاد نخواهد شد. یکی دیگر از عوامل ایجاد وحدت این است که مسوولان در هر منطقه که هستند چه مسوولان اجرایی، چه قضایی و چه امنیتی عملکرد آن‌ها در عدم اتحاد و همدلی و یا اتفاق و وحدت مردم بسیار مؤثر است.

رسا- بحث همبستگی مسلمانان در جریان عربستان و یمن چرا این اتفاقات می‌افتد؟ با وجود سفارش قرآن به وحدت و این همه مقاله و.. در این باب چرا هنوز تفرقه وجود دارد و جنگ است؟

اگر آن طور که شایسته است ما متمسک به دستورات قرآن باشیم این بحث‌ها نباید وجود داشته باشد چون قرآن گفته است انما المومنین اخوه و اصلحوا بین الاخویکم، مومنان را برادر خوانده است، یعنی تمام کسانی که کلمه خواندند و لفظ مؤمن بر آن‌ها اتلاق می‌شود و در امت پیامبر آخر زمان هستند این‌ها مؤمن و با هم برادر هستند هرچند که اختلافات سلیقه ای و فقهی وجود داشته باشد، باز با هم برادر هستند و ما روایت هم داریم که پیامبر (ص) فرمودند مؤمن نسبت به مؤمن مانند اجزای ساختمانی است که اجزای دیگر را محکم محافظت می‌کند.

اگر ما این سخنان را آویزه گوش خود قرار دهیم یقیناً هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید به شرط این که نفسانیت و حب ریاست و برخی از موارد وسوسه انگیز که انسان در ذهن خود دارد که خلاف اسلام است را انجام ندهد مشکلی به وجود نمی‌آید چون علت مشکل این است که انسان متمسک به قرآن نیست یعنی اگر کسانی که می‌خواهند برتری جویی داشته باشند و یا می‌خواهند قدرت طلب باشند آن‌ها تمسک به قرآن نمی‌کنند این مشکلات به وجود می‌آید. حالا اگر اختلاف سلیقگی و فقهی هم باشد من مسلمان اگر این را باور کنم که هم من مسلمانم و هم دیگران مسلمان و معتقد به قرآن هستند نباید تفرقه به وجود بیایدکه ان شاالله مؤمنان تمسک به قرآن، یعنی عمل به قرآن و الگو قرار دادن قرآن را سرلوحه خودشان قرار دهند.

                                                                               

رسا- به نظر شما رفتار عربستان در مورد مسلمان کشی مورد تأیید منابع فقهی و دینی است؟

وقتی ما می گوییم مسلمانان با هم برادر هستند معنایش این است که خیر مسلمان خیر من است و شر مسلمان شر من است و خوشی مسلمان خوشی من و مرگ مسلمان قتل و مرگ من باید باشد به همین دلیل است که اسلام کشتار و قتل را به ویژه کشتار زنان و کودکان را هرگز تأیید نمی‌کند چون اسلام مسلمانان را در جنگ‌ها آزاد نگذاشته حتی در جنگ با کفار، در زمانی که مسلمانان درگیر جنگ با کفار هستند اسلام هم در این مورد دستوراتی دارد این طور نگفته که مسلمانان در جنگ‌ها بی بند و بار باشند چه برسد به مسلمانان که باید بیش از این اخلاق اسلامی را رعایت کنند یعنی در میدان جنگ هم ما نباید اخلاق اسلامی را فراموش کنیم مثلاً پیامبر(ص) فرمودند که به مسلمانان دستور است که شما که به جهاد با کفار می‌پردازید پیرمردان و زنان و کودکان را نکشید و خانه‌ها را نسوزانید، درختان را قطع نکنید این موارد به ما نشان می‌دهد که اخلاق اسلامی حتی در میدان جهاد با کفار که خود جهاد یکی از مقدس ترین اعمال است؛ باید رعایت شود چه برسد به اینکه دو گروه از مسلمانان با هم درگیر جنگ شوند از نظر اسلام کشتن افراد بی گناه به هیچ عنوانی تأیید نمی‌شود و خلاف اسلام است و این رفتارها را هیچ یک از علمای اسلام تأیید نمی‌کند.

رسا- نقش افراط گرایی در بین دو گروه که به اهل سنت یا شیعه اهانت می‌کنند به مقدسات طرف مقابل، چقدر در بحث وحدت تأثیر دارد؟

در این رابطه باز هم به دستورات قرآنی می‌رسیم قرآن حتی به پیامبران هم دستور داده است که مخاطبان را برافروخته نکنید یعنی وقتی با مخاطبانتان صحبت می‌کنید حتی اگر آن‌ها غیر مسلمان هم باشند آن‌ها را برافروخته و مشتعل نکنید، قول له قول لینا و به حضرت موسی و هارون هم دستور می‌دهد که با فرعون صحبت نرم داشته باشید و ما در قرآن داریم اطفا بهی لیلت باحسن وجدالهم بااحسن جدال باید به طیق احسن باشد و دفاع هم به روش احسن و بهترین باشد افراط یعنی از درجه اعتدال خارج شدن وقتی انسان از درجه اعتدال خارج شد یعنی نفسانیت به میدان آمد، زمانی که نفسانیت به میدان آید حق و حقانیت فراموش می شود، یا حقانیت و یا نفسانیت و محال است که هم نفسانیت و هم حقانیت با هم جمع شوند.

افراط از هر گروهی که باشد چه افراط سنی باشد و چه افراط شیعه اگر از درجه اعتدال خارج شود، هیچ نتیجه مفید و مثبتی برای جامعه ندارد جز اینکه احساسات طرف مقابل را برانگیخته می‌کند و ضرر و زیانی را برای جامعه به وجود می‌آورد که جبران آن خیلی مشکل است، دلیلش این است که وقتی عملکرد افراطی را غیر مسلمانان ببینند و با آن رحمت و رأفتی که از اسلام شنیدند مقایسه می‌کنند و می بینند که با هم تضاد دارند، زمانی که اسلام را به عنوان ک دین مهربانی و به عنوان یک دین رحمت و شفقت و محبت سراغ دارند و بعد عملکرد افراطی‌ها را که می‌بینند دچار سردرگمی می‌شوند و در مورد اسلام تجدید نظر می‌کنند، پس افراط ضربه سخت و مهلکی را بر پیکره اسلام وارد می‌کند.

                                                          

رسا- تحلیل شما از بحث شبکه‌های ماهواره ای و برهم زدن وحدت اهل سنت و شیعه و عقبه مالی و فکری انها چیست؟

اگر کسانی که در شبکه‌های ماهواره ای برنامه اجرا می‌کنند چه شیعه و چه سنی اگر واقعاً هدف آن‌ها اعتلای دین هست و بخواهند دین خدا را ترقی دهند و مردم را به سمت آخرت سوق دهند ما کار آن‌ها را خوب می دانیم ولی وقتی که در راستای اختلاف عمل می‌کنند که همان اهانت به دیگران است این از اسلام جدا است و کاری مذموم است چون در اسلام اهانت نداریم و با اهانت به یکدیگر می‌خواهند اسلام را تضعیف کنند چون طرف مقابل هم مجبور است از خود عکس العمل نشان دهد و باعث می‌شود شوکت و هیبت اسلام در جهان کمرنگ و ضعیف شود و اثری جز این ندارد و کسانی که این‌ها را تأمین می کنند و در کشورهایی که این افراد کار می‌کنند در آن جا امید نمی‌رود که برای اسلام و خدمت به دین عملی انجام دهند، مسلم است که آن‌ها از نظر اسلام مردود هستند ولی اگر هدف درست و اختلاف انگیزی نباشد از نظر اسلام منعی ندارد، فقط ملاک قضاوت عملکرد افراد است باید ببینیم عملکرد آن‌ها چگونه است.

رسا- رابطه اهل سنت با اهل بیت پیامبر(ع) چگونه است؟

بنده به عنوان یک روحانی اهل سنت که سال‌های سال است بین اهل سنت زندگی می‌کنم و خودم سنی هستم و تبلیغ دین می‌کنم و مسئولیت امامت مسجد را برعهده دارم خدمت شما عرض می‌کنم که محبت اهل بیت جزو ایمان ما است ما اگر به اهل بیت پیامبر ایمان و باور نداشته باشیم در ایمان ما خلل هست ما در تمام نمازها همان طور که درود بر پیامبر می‌فرستیم بر اهل بیت پیامبر (ص) هم می‌فرستیم در خطبه‌های روز جمعه که به زبان عربی خوانده می‌شود هیچ خطبه ای نیست که در آن ذکر اهل بیت بیان نشود و این استثنا هم ندارد ما روایت داریم که پیامبر به حضرت علی (ع) گفتند که محبت و بغض به شما معیار ایمان و نفاق هست لا احبک الا مؤمن ولایبغضک الا منافق این فرمایش صریح رسول الله(ص) است ای علی با تو محبت ندارد مگر مؤمن و با تو بغض ندارد مگر منافق، وقتی ما این چنین دستورات صریحی از پیامبر (ص) داریم نمی‌شود که به اهل بیت محبت نداشته باشیم.

ابوذر غفاری یکی از راویان معتبر است که در کتب اهل سنت از آن حدیث روایت شده است، در حدیث آمده است که ابوذر غفاری دو دستش را به دو طرف در خانه کعبه گرفت و قسم یاد کرد که من از پیامبر (ص) مطلبی شنیدم که پیامبر فرمودند: الا ان مثلاً اهل بیتی مثل سفینة النوح، مثال اهل بیت من مانند مثال کشتی نوح است من رکبها نجا و من تخلف عنها هلک کسی که سوار این کشتی شد نجات پیدا کرد و کسی که از این کشتی تخلف کرد هلاک شد. وقتی ما این چنین روایت صریح داریم نمی‌شود که اهل سنت محبت صد در صد به اهل بیت نداشته باشند بنده متأسف هستم که خیلی از برادران شیعه ما در این مورد تحقیق نکردند، یعنی بی خبر هستند، باید تحقیق کنند و کتب اهل سنت را مطالعه کنند لااقل اگر در مجامع اهل سنت اگر صحبتی می‌شود، صحبت را گوش کنند این صحبت‌ها بر اساس تظاهر هست یا حقیقت است.

در تمام مجامع اهل سنت از اهل بیت تعریف می‌شود ولی شاید در باب تجلیل از اهل بیت تفاوت‌هایی وجود داشته باشد مثلاً شیعه به نحوی از قیام امام حسین یاد می‌کند و سنی به نحو دیگری یاد می کند، این در چارچوب فقه خودش است، یکی سینه می زند، یکی سینه نمی‌زند، اما آن محبتی که نسبت به امام حسین دارد و آن جایگاهی که برای امام حسین قائل هست محفوظ و معلوم است. در کتب هست و حتی علمای اهل سنت درباره قیام امام حسین کتاب‌های مفصلی نوشته‌اند و احترام اهل بیت بر اهل سنت واجب و لازم است و ما از صمیم قلب به این امر معتقد هستیم.

                                                                

ما خانواده‌هایی داریم که هم نام پسران و هم نام دختران از نام‌های ائمه است مثلاً در شهر ما که یک شهر کوچک است ما صدها نام رضا، علیرضا، جواد و... داریم که این نام ها ائمه است ما نام مهدی خیلی زیاد در بین اهل سنت داریم و ما این ادعا را به صراحت می‌کنیم که کمتر خانه ای وجود دارد که حداقل برای تبرک یکی از اعضای خانواده از دخترانش به نام فاطمه نباشد بسیار کم و به ندرت هست وبعضی از خانواده‌ها را داریم که مادر نامش زهرا است و نام دختر فاطمه می‌باشد در کل خانواده‌ها اسامی فرزندانشان را هم به خاطر تبرک شده نام‌های ائمه را می‌گذارند.

در این شهرستان درمیان به عنوان یک شهرستان مرزی از قدیم الایام و طی سال‌های سال رابطه محبت و برادری بین اهل سنت و شیعه بوده است در مراسم‌ هم دیگر شرکت می‌کردند و در غم و شادی یکدیگر حضور داشتند، شاهد هیچ گونه اختلافی ما در این شهرستان در طول تاریخ نبودیم نه بعد از انقلاب و نه قبل از انقلاب اسلامی از قدیم الایام مردم نسبت به هم محبت داشتند چون مردم آرامش و آسایش و محبت را بر هر چیزی ترجیح می‌دادند و می دانستند که این امر در سایه اختلاف حاصل نمی‌شود و تاکنون چندین مورد ازدواج اهل سنت با شیعه انجام شده یعنی یا زن شیعه بوده و مرد سنی یا مرد شیعه بوده و زن اهل سنت این ازدواج ها هم در بین مردم صورت گرفته است.

شاید ما یک سری اختلافات مالی و معاملات داشته باشیم ولی هرگز اختلاف و نزاعی را به خاطر مذهب نداشیم یعنی در این شهرستان ما تا به حال نزاع مذهبی نبوده ایم، شاید دو شیعه یا دو سنی در مسائل مالی و معامله با هم اختلاف داشته باشند ولی این که به خاطر مذهب اختلافی به وجود آمده باشد نبوده و همیشه در کنا هم هستند و گاهی شریک تجاری هم هستند و با هم معامله انجام می‌دهند و با هم رفت و آمد دارند و کمابیش با هم ازدواج کردند و خدا را شکر تا به حال مشکلی نبوده است.

آخرین توصیه بنده از صمیم قلبم این است که علمای اسلام این احساس را داشته باشند که ما به اسلام بدهکاریم و عزت اسلام، عزت ما است اگر اسلام عزیز و سربلند باشد ما عزیز هستیم و این میسر نمی‌شود مگر در سایه وحدت، از اختلاف بپرهیزیم ان مطالبی را که اختلافی است سر جای خودش باشد ولی در جامعه برجسته نکنیم،یعنی این گونه نباشد که یک موضوع اختلافی را بیاییم به آن شاخ و برگ دهیم و بزرگ و برجسته کنیم تا طرفین از همدیگر دلخور شوند.

مطالب اختلافی باید در چارچوب فقه و گفتمان حل شود و مانعی ندارد اما برجسته کردن نقاط اختلافی در بین جامعه به ضرر اسلام است خصوصاً در عصر حاضر که اسلام با چالش‌های زیادی رو به رو هست بیداری اسلامی در جهان صورت گرفت اما می‌بینیم در مسیر بیداری اسلامی یک سری سنگ اندازی هایی می‌شود و استکبار و در رأس آن امریکا و اسراییل واقعاً از بیداری اسلامی مسلمانان هراس دارند می‌دانند که اگر مسلمانان با هم متحد و متفق شدند دیگر فاتحه آن‌ها خوانده می‌شود بنابراین ما کاری نکنیم که دشمن شاد و اسلام عزیز تضعیف شود./404/979/ب1

رسا- ممنون و سپاس از مطالب ارزشمند شما.

ارسال نظرات